Raport z Polski Tabor

WKD kupuje pojazd sieciowy. Umowa podpisana

Warszawska Kolej Dojazdowa podpisała umowę na dostawę nowego pociągu sieciowego. Nowoczesny pojazd wyjedzie na tory WKD za półtora roku. Realizacja zamówienia to koszt ponad 14 mln zł brutto.

WKD kupuje pociąg sieciowy. Umowa podpisana (fot. WKD)
WKD kupuje pociąg sieciowy. Umowa podpisana (fot. WKD)

Fabrycznie nowy pojazd sieciowy z własnym napędem, przeznaczony do pracy przy kolejowej sieci trakcyjnej, dostarczy warszawska firma ZPS. W ramach umowy spółka zapewni także usługi serwisowe w okresie gwarancji oraz przeszkolenie osób wskazanych przez Zamawiającego w zakresie obsługi pociągu, utrzymania zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania (DSU) i napraw bieżących pociągu sieciowego. Zamówienie zostanie zrealizowane w terminie 18 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, natomiast okres gwarancji wyniesie 12 miesięcy.

Nowy pociąg sieciowy dla WKD

Pociąg sieciowy będzie składać się z trzech członów: napędowego, regulacyjno-montażowego oraz sterującego. Każdy z członów będzie posiadać odrębne zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Oznacza to, że w zależności od konkretnych potrzeb możliwe będzie skonfigurowanie również zestawu dwuczłonowego. Katalog zadań, jakie staną przed nowym pojazdem jest bardzo szeroki i obejmie m.in.: budowę, naprawę i konserwację sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nietrakcyjnych zawieszonych na konstrukcjach trakcyjnych (indywidualnych oraz bramownicowych), pozwalających na prowadzenie prac przy konstrukcjach wsporczych sieci w stanie beznapięciowym. Czynności obsługowe z udziałem nowego pociągu obejmą zarówno elementy całkowicie nowej infrastruktury zainstalowanej na rozbudowanym niespełna rok temu o drugi tor szlaku linii od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego, jak i eksploatowanej od wielu lat na szlakach od Milanówka przez Podkowę Leśną i Komorów do ścisłego centrum Warszawy.

Jak informuje WKD, prowadzenie prac na torze pod naprawianą lub konserwowaną siecią trakcyjną może odbywać się bez konieczności ograniczania ruchu na torach sąsiednich. Do pracy na wysokości służyć będzie podest ruchomy oraz żuraw hydrauliczny o dużym udźwigu. Zainstalowany na członie napędowym pociągu pantograf kontrolno-pomiarowy umożliwi uszynianie sieci trakcyjnej wyłączonej spod napięcia w czasie robót przy urządzeniach sieci trakcyjnej. Konstrukcja pociągu umożliwi także wykonywanie przeglądów inspekcyjnych sieci będącej pod napięciem z podniesionym pantografem pomiarowym.

WKD o inwestycji

Nowy pociąg sieciowy zapewni znaczący przeskok technologiczny względem aktualnie jeszcze eksploatowanej generacji przez Pogotowie Sieciowe WKD. W związku z rozwojem technologii i ciągle zmieniającą się infrastrukturą (nie tylko kolejową) wzdłuż linii WKD niezbędne są rozmaite modernizacje oraz przebudowy sieci trakcyjnej WKD, do których pociąg sieciowy starej generacji w coraz mniejszym stopniu pozostaje przystosowany. Ponadto ze względu na specyfikę linii kolejowych zarządzanych przez WKD, tj. bardzo duże zadrzewienie oraz wysoko zurbanizowaną aglomerację miejską, dotychczas użytkowany pociąg sieciowy coraz bardziej staje się niewystarczający do bieżącego utrzymywania drzewostanu wzdłuż linii kolejowej oraz poważniejszych prac modernizacyjnych z uwagi na bardzo mały zasięg oraz udźwig podnośnika koszowego.

Dodaj komentarz