Eksperci z branży transportu szynowego spotkali się na I konferencji „Kolej Wodorowa”, aby porozmawiać o wyzwaniach, jakie polityka unijna i pro środowiskowa stawia przed przewoźnikami i organizatorami przewozów kolejowych. Jednym z punktów konferencji była debata, w której trakcie uczestnicy starali się odpowiedzieć, czy pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu są wyznacznikiem zmiany polityki taborowej? Moderatorem spotkania był Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
W panelu dyskusyjnym udział wzięli przedstawiciele:
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. Maciej Lignowski – Prezes Zarządu
- Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. Alan Beroud – Prezes Zarządu
- PKP Intercity S.A. Adam Laskowski – Członek Zarządu
- PKP CARGO S.A. Paweł Szałek – Naczelnik
- PKP S.A. Szymon Finke – Dyrektor
- PKP Energetyka S.A. Maciej Kiersnowski – Z-ca Dyrektora
– Wodór jest napędem przyszłości – podkreślał Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity S.A. – Jeżeli teraz nie będziemy podążać za tym projektem, to w przyszłości możemy stać się outsiderem. Musimy myśleć o połączeniu ekonomiki przewozów z najnowszą technologią. Wodór jest w naszej strategii taborowej. Nasz tabor musi być zróżnicowany bo poruszamy się po trasach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych. Wspólnie z PKN Orlen i PESA Bydgoszcz prowadzimy działania, które doprowadzą do wdrożenia na polskich torach lokomotywy wodorowej. Mam nadzieję, ze do 2030 r. takie pociągi będziemy posiadać.
Uczestnicy debaty zapytani zostali o potrzebę wsparcia i zachęty od PKP S.A.
– Wsparcie i współpraca już jest – podkreślił Paweł Szałek Naczelnik PKP CARGO S.A. – Chciałbym podkreślić, że w porównaniu z PKP Intercity S.A. czy PKP SKM w Trójmieście, PKP CARGO ma inny tabor. Dlatego ważne jest wsparcie wodoru jako technologii, jako całości, a nie wsparcie konkretnej spółki.
Czy wodór jest przyszłością kolei?
-Przyszłością kolei są odnawialne źródła energii i czysta energia – podkreślił Alan Beroud – Prezes Zarządu SKM: Warszawska Szybka Kolej Miejska. – Unia Europejska stawia na wodór poprzez dofinansowania. Śmiało więc możemy powiedzieć, że wodór jest przyszłością kolei.