Wodorowy pociąg Coradia iLint będzie przewozić pasażerów po rezerwacie Indian w Quebec, wpisanego w 2023 r. na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To projekt pilotażowy, który ma zbliżyć prowincję Kanady do zeroemisyjnego transportu.
Latem 2023 r. Coradia iLint od Alstom przewozić będzie pasażerów po sieci kolejowej Réseau Charlevoix. Linia wiedzie wzdłuż rzeki Świętego Wawrzyńca, między Parc de la Chute-Montmorency a Baie-St-Paul. Pociąg będzie zasilany ekologicznym wodorem produkowanym przez Harnois Énergies w zakładzie w Quebec City.
Prowincja Quebec będzie pierwszą jurysdykcją w obu Amerykach która uruchomi pociąg wodorowy. Eksploatacja Coradii iLint z pasażerami na pokładzie pozwoli Alstomowi lepiej ocenić kolejne kroki rozwoju technologii wodorowej i jej wdrożenia na rynek północnoamerykański.
Komercyjna obsługa linii w Quebecu przez wodorowy pociąg Coradia iLint to pierwsze zlecenie nowego centrum innowacji Alstom w obu Amerykach. To także kamień milowy, jeżeli chodzi o wkład branży kolejowej w rozwój ekosystemu.
Podstawową misją Centrum, zlokalizowanego w Saint-Bruno-de-Montarville w prowincji Quebec, jest rozwój przyszłych platform z napędem hybrydowym, akumulatorowym lub wodorowym. Nad przyspieszeniem dekarbonizacji sektora kolejowego w tej części kontynentu pracuje obecnie 700 inżynierów.
W ramach pilotażowego projektu z udziałem Coradia iLint inżynierowie centrum będą ściśle współpracować z kluczowymi podmiotami sektora badań i innowacji w Quebecu.
– Coradia iLint po raz pierwszy weszła do użytku komercyjnego w Niemczech w 2018 roku. Przejechała ponad 220 000 kilometrów w ośmiu krajach europejskich. Pociąg jest napędzany wodorowym ogniwem paliwowym, które podczas pracy emituje tylko parę wodną, zapewniając jednocześnie cichszą pracę – odczuwalna zarówno w pojeździe, jak i w jego pobliżu – mówi Michael Keroullé Prezes Alstom Americas
15 września 2022 roku Coradia iLint pokonała rekordowy dystans 1175 kilometrów bez tankowania. Pociąg może kursować z prędkością maksymalną 140 km/h. Przyspieszenie i hamowanie porównywalne jest ze standardowym pociągiem z napędem diesla.
– Coradia iLint wyróżnia się połączeniem innowacyjnych funkcji: czystej konwersji energii, elastycznego magazynowania energii w akumulatorach, inteligentnej trakcji i zarządzania energią – opisuje Prezes Alstom Americas. – Pojazd zaprojektowany specjalnie dla linii niezelektryfikowanych, pozwala na bezpieczną i zrównoważoną eksploatację.
Do tej pory klienci w Europie zamówili 41 składów iLint.
– Już w 2018 roku Alstom jako pierwszy wprowadził do użytku pociąg napędzany wodorem w Europie, a my chcemy być pierwsi również w obu Amerykach” — wyjaśnia Michael Keroullé. – Ponieważ tylko 1% sieci w naszym regionie jest zelektryfikowanych, technologia ta będzie stanowić alternatywę dla oleju napędowego. Projekt ten zademonstruje nasze możliwości w zakresie dostarczania bardziej zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności. Będzie to również niezwykła prezentacja rozwijającego się ekologicznego systemu transportowego w Quebecu.