Inwestycje kolejowe ze środków budżetowych i współfinasowanych z funduszy unijnych przyniosły pozytywne zmiany na kolei na terenie województwa podlaskiego. Mieszkańcy i podróżni korzystają z nowych i zmodernizowanych peronów, a skrzyżowania dwupoziomowe zwiększają bezpieczeństwo. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą także regularne prace dla dobrego utrzymania infrastruktury.
Lepsze możliwości codziennych dojazdów i dalszych podróży zapewniają inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w województwie podlaskim. Budowa linii Rail Baltica, prowadzona na odcinku Czyżew – Białystok, przybliża kolej mieszkańcom i jest jednocześnie częścią jednego z najważniejszych międzynarodowych projektów kolejowych realizowanych w Europie. Modernizacje w ramach Programu Przystankowego przyczyniają się natomiast do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w mniejszych miejscowościach.
Wygodniej dzięki Rail Baltica
Mieszkańcy i podróżni korzystają z efektów inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych z instrumentu CEF” Łącząc Europę”. Od grudnia 2023 r., dzięki postępowi prac modernizacyjnych między stacjami Łapy i Białystok, pociągi kursują już po dwóch nowych torach na całym podlaskim odcinku trasy Rail Baltica, z wyłączeniem stacji Łapy i Białystok, gdzie prace są kontynuowane. Na 4 stacjach i 12 przystankach podróżni wsiadają do pociągów z nowych, wygodniejszych peronów. W Uhowie nad Narwią sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewniają dwa nowe mosty kolejowe. Pozytywne zmiany zaszły także w Białymstoku. Od września na stacji do dyspozycji podróżnych oddano częściowo 3 nowe perony, a stylizowana hala chroni przed opadami i zapewnia lepszy komfort podróży. Dyżurni nadzorują ruch pociągów na stacji z nowoczesnej nastawni, wyposażonej w urządzenia komputerowe, co zapewnia większą kontrolę i bezpieczeństwo.
Etapami oddawano do użytku perony nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza, który zapewnił dodatkowy dostęp do kolei w mieście. Prace w stolicy Podlasia będą kontynuowane – do tej pory na stacji Białystok zbudowano ok 35 km nowych torów oraz zabudowano 104 rozjazdy. W roku 2024 planowane jest zakończenie robót przy budowie peronów oraz tunelu pod torami oraz uzyskanie pełnej funkcjonalności stacji. Na ten rok zaplanowano także zakończenie przebudowy stacji Łapy, gdzie powstają nowe perony i trzy przejścia podziemne.
Wiadukty zwiększają bezpieczeństwo
Ważną częścią modernizacji podlaskiego odcinka linii Rail Baltica jest budowa skrzyżowań dwupoziomowych. Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano budowę 25 bezkolizyjnych skrzyżowań. Kierowcy korzystają już między innymi z otwartych w ostatnim czasie obiektów w Czyżewie, Łapach i Niewodnicy. W budowie pozostaje 16 obiektów, które sukcesywnie będą oddawane do użytku. Na podlaskim odcinku Rail Balitca powstanie też 14 przejść podziemnych. Z bezpiecznych przepraw pod torami korzystają już podróżni na przystanku Białystok Zielone Wzgórza oraz na stacjach w Szepietowie i Czyżewie. Prace trwają w ośmiu lokalizacjach, a w miejscowościach Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe i Trypucie rozpoczną się w tym roku.