Wydarzenia

Wyjątkowy mural przypomina o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych

Na warszawskim pl. Zawiszy pojawił się wyjątkowy mural. Zaprojektowany został przez dzieci z Nowej Sarzyny, laureatów konkursu plastycznego dla uczniów „Akcja Mural – odkryj w sobie muralowca” organizowanego przez Urząd Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC. Mural z nosorożcem Rogatkiem, bohaterem kampanii, zachęca do bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych.

W konkursie udział wzięło ponad 19 tys. osób, zgłoszono blisko 2 tys. prac plastycznych. Laureatami zostali uczniowie klasy VI z Zespołu Szkół w Nowej Sarzynie. Na bazie zwycięskiego konceptu artyści muralowcy, Bartosz Podlewski i Lucy Fidos, przygotowali mural, który będzie eksponowany na pl. Zawiszy w Warszawie do końca 2020 roku.

– Urząd Transportu Kolejowego jest prekursorem łączenia nauki o bezpieczeństwie z rozwojem kreatywności dzieci i młodzieży. Jest to pierwsza tego typu akcja na skalę ogólnopolską. Wyjątkowość tego projektu polega na możliwości zaangażowania uczniów z całego kraju w tworzenie projektu muralu, a więc i zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa na terenach kolejowych. To nauka przez zabawę, czyli najbardziej naturalna i skuteczna metoda nauki i rozwoju dziecka – ocenia  dr. Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.

 

Powstanie nowego muralu stworzonego na podstawie pracy dzieci jest wydarzeniem artystycznym, jednak przede wszystkim ma walor edukacyjno-dydaktyczny. Na muralu znalazł się nie tylko nosorożec Rogatek, bohater Kampanii Kolejowe ABC, ale także przejazd kolejowy z rogatkami i znaki drogowe.

– Murale mogą pełnić szczególną rolę w nauczaniu nie tylko historii czy kultury, ale także w przekazywaniu istotnych zagadnień z życia codziennego. Same słowa nie zawsze trafiają do odbiorców, dlatego wzbogacenie przekazu edukacyjnego tego typu obrazem z pewnością wzbudzi większe zainteresowanie przestrzeganiem zasad na obszarach kolejowych – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, propagująca zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Dodaj komentarz