Stacja Muzeum w Warszawie zaprasza wszystkich miłośników kolei na wyjątkową wystawę realistycznego modelarstwa kolejowego. Wydarzenie odbędzie się w weekend – 17-19 września. Organizatorem wystawy jest Fundacja Grupy PKP.
– Będzie to prezentacja makiet stanowiących kopię prawdziwej kolei z przełomu lat 60., 70. i 80. XX wieku. Każda makieta to odrębna scena teatralna, na której ukazany zostanie kolejowy spektakl – informują organizatorzy eventu.
Prezentowane w stolicy makiety były wielokrotnie pokazywane na wystawach w Niemczech, Francji, Niderlandach i Luksemburgu, zbierając uznanie wielu specjalistów z branży i miłośników.
Wizyta w Stacji Muzeum będzie świetną okazją do tego, by przenieść się kilkadziesiąt lat wstecz i zobaczyć, jak wyglądała oraz jak funkcjonowała kolej w ówczesnej Polsce. Umożliwią nam to członkowie Grupy Modelarskiej “Polska Makieta Modułowa H0”. Na wykonanych przez siebie makietach uruchamiają tabor kolejowy będący repliką oryginalnego taboru kursującego niegdyś po torach na terenie naszego kraju.
Wszystkie makiety mają formę modułową, czyli mogą być ze sobą łączone w celu utworzenia modelu linii kolejowej. Na wystawie prezentowane będą jednak oddzielnie w tzw. formie demonstracyjnej. Każda makieta wyposażona jest w odpowiednio dopasowane tło i posiada specjalne oświetlenie, by w maksymalnym stopniu upodobnić tworzące ją modele do oryginałów. Wszystkie prace zostały wykonane w skali 1:87 (czyli w modelarskiej wielkości H0 i H0e).
Wystawa, którą będzie można oglądać w Stacji Muzeum, jest największą prezentacją realistycznych makiet kolejowych Grupy PMM H0 w formie tzw. demonstracyjnej w Polsce.
Uroczyste otwarcie wystawy odbędzie się o godz. 12.00.
Partnerami wystawy są: CS Natura Tour sp. z o.o., PKP Intercity S.A., Stacja Muzeum, Urząd Transportu Kolejowego.
Jakie makiety będziemy mogli obejrzeć już od 17 września?
- makieta stacji Zielona przedstawia typową, małą stację kolejową z zabudową typową dla Wielkopolski. Na tej stacji obserwować można przybywanie i wyprawianie pociągów do sąsiednich stacji, wymijanie się ich oraz prace manewrowe związane z obsługą ładowni.
- makieta przystanku osobowego Karnin Gorzowski z bocznicą szlakową jest kopią prawdziwego przystanku o tej nazwie, położonego na jednotorowej, lokalnej linii kolejowej. Można na niej zobaczyć pociągi pasażerskie i towarowe. Obsługa ładowni, funkcjonującej jako bocznica szlakowa, jest pokazem pracy manewrowej, jaką w oryginale wykonywały pociągi towarowe tzw. zbiorowe.
- makieta stacji Rusinowo Wąskotorowe jest wierną kopią nieistniejącej już końcowej stacji na linii Kwidzyńskiej Kolei Wąskotorowej. Praca tej stacji polega na kompleksowej obsłudze pociągów wąskotorowych rozpoczynających i kończących tutaj bieg. Dodatkowo zaobserwować można prace związane z obsługą środków trakcyjnych w rejonie małej, jednostanowiskowej lokomotywowni oraz prace manewrowe związane z obsługą torów ładunkowych.
- makieta stacji Lewin Leski przedstawia fragment normalnotorowej stacji na lokalnej linii kolejowej, będącej stacją styczną z końcową stacją kolei wąskotorowej. Symulowany jest ruch pociągów wąskotorowych przybywających i odjeżdżających z tej stacji połączony z obsługą bocznicy prowadzącej do wiejskiej gorzelni oraz przeładunek wagonów normalnotorowych na wąskotorowe wagony transportery na specjalnej rampie przestawczej. Elementem tej makiety jest również fragment wąskotorowego szlaku prowadzący ze stacji Lewin Leski Wąskotorowy do przystanku Bożepole Mazurskie. Na szlaku tym obserwować można ruch wąskotorowych pociągów pasażerskich, towarowych i mieszanych, a także przejazdy tzw. pociągów transporterowych, wiozących po wąskim torze wagony normalnotorowe.
Wydarzeniami towarzyszącymi będą: