Niektórzy ubezpieczyciele nie mają odrębnej umowy reasekuracji portfelowej dla CASCO taboru i muszą szukać ochrony reasekuracyjnej w drodze fakultatywnej, co wpływa na koszt reasekuracji i tym samym ubezpieczenia.
Marlena Stańczak – Libich omówiła także aspekty wpływające na model programu ubezpieczeniowego, jak konstruować model ubezpieczenia, aby ochrona była optymalna. Są mechanizmy, za pomocą których można generować oszczędności, np. poprzez weryfikację polityki zakupowej, szkodowości.
W drugiej części spotkania wystąpili przedstawiciele firm taborowych dostarczających m.in. pojazdy dla regionów, a także reprezentant firmy będącej producentem automatyki przemysłowej.
Jarosław Zych – Kierownik Rozwoju Biznesu, Alstom Konstal S.A. zaprezentował ofertę produktową pojazdów z rodziny Coradia oraz omówił zagadnienie optymalizacji kolejowych rozwiązań transportowych. W ramach prelekcji wspomniano o nowoczesnym systemie utrzymania Health Hub Platform, którego zadaniem Jest możliwość dostarczenia danych z taboru, infrastruktury, sygnalizacji m.in. do operatorów, producentów, jednostek świadczących utrzymanie, jednostek zewnętrznych, UTK. Do takich narzędzi zalicza się m.in. Train Scanner urządzenie umożliwiające ocenę stanu technicznego pojazdu.
Równie ciekawym i ważnym zagadnieniem, co optymalizacja jest ocena na ile dziś zapłacone pieniądze pozwolą realizować założony model biznesowy w przyszłości? Zdarzają się bowiem przypadki, że utrzymanie nowego pojazdu kosztowało więcej aniżeli jego zakup. Tematykę jak nie stracić na wartości pojazdu poruszył Jacek Fink-Finowicki – Starszy inżynier projektu, Siemens Mobility sp. z o.o.
Prowadzący przedstawił symulację obrazującą jak pojazd szynowy może stracić na wartości. Przebieg zużywania się potencjału użytkowego i resursu pojazdu nie przebiega liniowo. Powyższe porównano z wysokością stawek amortyzacyjnych.
Jak podkreśla Jacek Fink-Finowicki, należy docenić standardowość konstrukcji, a nie udziwnienia. Należy już teraz dokonać mądrego wyboru, aby na przyszłość spełniał on swoje oczekiwania.
Jak oszacować w kryteriach przetargowych cykl życia pojazdu? To zagadnienie poruszył Arkadiusz Świerkot – Członek Zarządu, Stadler Polska sp. z o.o. Sztuką jest, aby koszty ocenić prawidłowo w kryteriach przetargowych, kiedy decydujemy jaki tabor wybrać. W związku z powyższym zaprezentowano symulację, którą opartą na parametrach, które uzyskano na podstawie analizy kryteriów przetargowych. Analizę przeprowadzono za pomocą metody LCC (Life Cycle Cost). Uwzględnia ona całkowite koszty eksploatacji pojazdu w całym okresie trwałości, a nie tylko koszty początkowe związane z nakładami inwestycyjnymi. LCC obejmuje koszt zakupy taboru, utrzymanie i eksploatację.
Na tej podstawie zaprezentowano m.in. średnią dla analizowanych trzech typów pojazdów, ze wskaźnikami uwzględniającymi: inflację, waloryzację umowy serwisowej, czynnik dyskonta.
Webinar zakończyło wystąpienie Dawida Śliwińskiego – Project Manager Transportation, Advantech Poland sp. z o.o., który poruszył problematykę passenger experience. Jak zaznaczył przedstawiciel Advantech – równie ważny co zakup taboru jest zadbanie o jego atrakcyjność dla pasażerów, aby przyciągnąć ich do kolei.