W grudniu miną dwa lata od kiedy dwie pierwsze zmodernizowane “Edyty” zaczęły obsługiwać regularne połączenia. Pesa Mińsk Mazowiecki może być zadowolona z przeprowadzonego projektu, a teraz przymierza się do kolejnych zleceń.
Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane w latach 2007-2008 na zamówienie ówczesnych Przewozów Regionalnych. Mimo, że już dawno temu wyjechały z fabryki, swoje lata świetności przeżywają dopiero teraz. PKP Przewozy Regionalne zakupiły 11 pojazdów (potem dokupiono kolejne 3 EZT-y) z myślą o obsłudze trasy Warszawa – Łódź. Niedługo po odebraniu pojazdów, zostały one przekazane PKP Intercity i obsługiwały pociągi kategorii TLK na różnych, znacznie dłuższych trasach.
Pociąg przystosowany do jazdy w niedługich relacjach, wręcz mających charakter regionalnych nie sprawdzał się przy obsłudze takich połączeń jak Kraków – Białystok, Białystok – Katowice, Warszawa – Terespol. Pasażerowie narzekali na niewygodne fotele, ciasno ułożony układ miejsc. Często był spotykany problem z brakiem wody, czy też brakiem możliwości skorzystania z toalety, z uwagi na przepełniony zbiornik na fekalia.
Finalnie z czasem pojazdy były wycofywane z ruchu, zaniedbano ich utrzymanie. A ED74, potocznie zwane “Edytami” okupywały bocznice, zarośnięte krzakami, będące “atrakcją” dla grafficiarzy.
Finalnie w czerwcu 2019 roku, PKP Intercity zdecydowało się dać drugie życie “Edytom”. Wtedy to podpisano umowę z ówczesnym ZNTK Mińsk Mazowieckim na modernizację 11-letnich pojazdów. Był to pierwszy kontrakt obecnej Pesy Mińsk Mazowiecki na modernizację nowoczesnych EZT-ów (wcześniej firma realizowała prace przy starszych EZT-ach, w tym m.in. EN57).
Pierwsze dwa zmodernizowane ED74 wyjechały na tory w grudniu 2021 roku i spotkały się z dobrym odbiorem pasażerów. W pojeździe wymieniono niemalże wszystko, ze starych jednostek została wyłącznie szkielet. Zmiany w pojeździe widać już z zewnątrz.
Na pierwszy rzut oka z zewnątrz przede wszystkim można zaobserwować, że podczas modernizacji zmniejszyliśmy liczbę drzwi. Przed wykonaniem naszych prac, EZT posiadał dwie pary drzwi na wagon. Teraz jest to już jedna para drzwi, zwiększając tym samym przestrzeń dla pasażerów. Jeżeli chodzi o wnętrze, pojazdy przeszły znaczącą metamorfozę. Układ wnętrza jest nie do poznania. Pojazd został w pełni przystosowany do obsługi połączeń dalekobieżnych – mówi Jacek Grabarczyk, Członek Zarządu Pesa Mińsk Mazowiecki.
Pojazdy po modernizacji otrzymały nowy design przestrzeni pasażerskiej w tym m.in. nowe stoliki, fotele, kolorystykę. Zmieniona została linia świetlna LED oraz dodatkowe punkty dla podróżujących po zmroku i w nocy. Zmieniono także układ pulpitu i wyposażenie kabiny maszynisty.
Edyty nie zostały zmodernizowane wyłącznie pod kątem komfortu podróżowania. Skupiono się także na poprawie niezawodności taboru. Tutaj bezapelacyjnie jest bardzo dobrze.
ED74-003 i ED74-004 mają na dzień dzisiejszy przejechane po około 300 tysięcy kilometrów. 14 pojazdów łącznie przejechały 2,5 mln kilometrów. Oczywiście na początku eksploatacji wystąpiły usterki wieku dziecięcego, mające niewielkie znaczenie. Chodziło o takie kwestie jak dostosowanie oprogramowania układu drzwiowego. Dostępność jest bardzo wysoka, skutecznie zmodernizowaliśmy te pojazdy i możemy się tym poszczycić. Dostępność “Edyt” nie ma nic wspólnego z tą znaną nam przed modernizacją – zaznaczył Jacek Grabarczyk.