Analizy Raport z Polski Tabor

Na polskiej kolei wzrosła liczba wagonów

W 2021 r. po raz pierwszy na przestrzeni ostatnich 10 lat, wzrosła liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej. Porównując z rokiem 2020, zwiększyła się liczba zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw będących w posiadaniu przewoźników pasażerskich.

W 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2224. (fot. POLREGIO)
W 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2224. (fot. POLREGIO)

Wzrost liczby pojazdów w dyspozycji przewoźników pasażerskich dotyczy zarówno składów trakcyjnych, jak i wagonów.

– Przewoźnicy kolejowi w mniejszym stopniu niż w połowie ubiegłej dekady decydują się na likwidację lub sprzedaż posiadanego taboru – informuje UTK.

 

WAGONY PASAŻERSKIE

W ostatniej dekadzie liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej malała. W 2012 roku było to 3339 wagonów, w 2020 r. – już 2215. To spadek o 1110 sztuk. Dopiero w 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2224.

Na koniec 2021 r. w dyspozycji przewoźników było 1 951 wagonów z miejscami do siedzenia, a także 190 z miejscami do leżenia. To 57 kuszetek i 133 wagony sypialne.

– Po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się wagony kryte (towarowe) budowy normalnej – czytamy na stronie UTK. – Pięć sztuk pojazdów tego rodzaju zakupiły Koleje Dolnośląskie. Ten samorządowy przewoźnik, jako pierwszy w Polsce, wykorzystuje zmodernizowane wagony towarowe do przewozu rowerów.

 

LOKOMOTYWY I ZESPOŁY TRAKCYJNE

Jedynym rodzajem trakcyjnego taboru kolejowego w dyspozycji pasażerskich przewoźników kolejowych, którego liczba zmniejszyła się względem początku ubiegłej dekady, są lokomotywy elektryczne, a także spalinowe. Ma to związek z coraz mniejszym wykorzystaniem składów wagonowych w codziennej obsłudze ruchu kolejowego. W 2012 r. przewoźnicy pasażerscy posiadali 557 lokomotyw (412 elektrycznych, a także 145 spalinowych). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba lokomotyw spalinowych spadła z 145 w 2012 r. do 105 w 2020. W 2021 r. wzrosła i osiągnęła poziom 129. Liczba lokomotyw elektrycznych spadła z 412 w 2012 r. do 313 w 2019 r., po czym w 2020 r. i 2021 r. wyniosła odpowiednio 343 i 342.

Przez ostatnie 10 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oscylowała wokół 1 200 sztuk. W 2012 roku było to 1 216 EZT, a w 2021 r. 1 242 sztuki. Wzrosła natomiast liczba spalinowych zespołów trakcyjnych, ze 157 w 2012 r. do 246 w 2021 r.

Dodaj komentarz