Wywiad dla Raportu Kolejowego z Ireneuszem Merchel – prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Raport Kolejowy: Panie Prezesie, okres wakacyjny w zasadzie za nami. Pomimo ilości prac infrastrukturalnych na PLK nie było zbytnich narzekań. Czyżby zadziałała maksyma, że aby było lepiej najpierw musi być trochę gorzej?
Ireneusz Merchel: Jesteśmy w fazie realizacji największych inwestycji kolejowych w historii. To ogromne przedsięwzięcie. Przypomnę, że jako zarządca infrastruktury kolejowej nie realizujemy tylko inwestycji kolejowych, ale zajmujemy się przede wszystkim bezpiecznym i sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Zdajemy sobie sprawę, że modernizacje linii kolejowych, tak jak w przypadku remontu np. domu, wiążą się z utrudnieniami i niedogodnościami. Jednak należy podkreślić, że później, wraz z oddawaniem kolejnych zmodernizowanych szlaków, będzie następowała zdecydowana poprawa. W tak dynamicznym okresie, zależy nam, aby pasażer, zmiany – wynikające z prowadzonych na sieci prac – odczuł w jak najmniejszym stopniu. Przede wszystkim chcemy, by pasażer nie był nimi zaskoczony. Informujemy z wyprzedzeniem przez media, na spotkaniach, kolportując ulotki i plakaty. Adresujemy też przekazy do pasażerów w pociągach, wykorzystując dostępne tam monitory. Pociągi jeżdżą także trasami objazdowymi. Chcemy, by klienci kolei wiedzieli, że zmiany wynikają z projektów, które przyniosą korzyść mieszkańcom poszczególnych regionów i podróżnym pociągów dalekobieżnych. Musimy przekonywać do niezbędnych, czasem trudnych, zmian w komunikacji, ale też – w przypadku zrealizowanych już inwestycji, mamy wiele pozytywnych opinii o wreszcie oczekiwanym standardzie podróży, wygodnych stacjach i przystankach.
RK: Obecnie realizowane są projekty o wartości ponad 32 mld zł. Czy taki natłok nie powoduje obaw o niezrealizowanie na czas którejś z inwestycji?
IM: Jestem przekonany, że KPK zrealizujemy w 100 procentach. Przypomnę, że obejmuje on 9000 km torów, a 8500 km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, wygodny dostęp do pociągów. Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. To zadanie niezwykle ważne dla rozwoju i konkurencyjności polskiej kolei. Oczywiście, przy tak dużym przedsięwzięciu istnieją obawy, czy wszystkie projekty zostaną wykonane i program inwestycyjny zrealizujemy w całości. Jednak dobre tempo podpisywania umów i realizacji prac oraz ogłaszania przetargów – o czym już mówiliśmy – gwarantuje, że wszystkie środki KPK do 2023 r. zostaną wykorzystane.
RK: Jednym z bardziej nośnych medialnie projektów są trwające prace nad udrożnieniem łódzkiego węzła kolejowego. Czy harmonogram prac tunelu średnicowego jest zachowany? Czy jest Pan zadowolony z postępów?
IM: To bardzo ważna inwestycja zarówno dla mieszkańców Łodzi, jak i okolicznych miejscowości, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i szkół. Obecnie trwa opracowywanie koncepcji projektowej. Zgodnie z harmonogramem zakończenie etapu projektowania wraz z pozyskaniem wszystkich decyzji administracyjnych planuje się w październiku 2019 r. Planowana data rozpoczęcia robót to II kwartał 2019 r. Zakończenie prac zaplanowane jest pod koniec 2021 r. Budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Przyczyni się on do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec). W tunelu powstaną dwa przystanki osobowe, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Planowane przystanki osobowe zlokalizowane będą odpowiednio: przystanek Łódź Śródmieście w lokalizacji ulic: Zachodnia – Tadeusza Kościuszki – Zielona – Wólczańska, przystanek Łódź Polesie w lokalizacji przy ul. Ogrodowej w bliskim sąsiedztwie ul. Karskiego. Oddanie do użytku tunelu umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań – Kraków, Szczecin – Lublin bez przejazdu przez Warszawę z przejazdem przez centrum Łodzi.