Wywiady

Zrealizujemy Krajowy Program Kolejowy!

RK: A jak Pan się odniesie do pojawiających się zarzutów, że firmy wykonujące ten projekt (Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki) nie posiadają wystarczającego doświadczenia i potencjału, aby ten projekt udźwignąć?

IM: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na bieżąco monitorują potencjał, którym dysponują wykonawcy. Tak jest również w przypadku tej inwestycji. Aktualnie nad projektem pracuje ponad 100 projektantów i asystentów. Liczymy, że wykonawca będzie postępował profesjonalnie i z pełnym zaangażowaniem.

RK: Z ciekawszych ruchów, które wykonały PLK w ostatnich tygodniach zaznaczyć trzeba włączenie w strukturę Spółki wydzielonych aktywów Przedsiębiorstwa Naprawy Infrastruktury. Jakie cele stawia Pan przed PNI?

IM: Wykwalifikowana kadra PNI, jej doświadczenie w branży budownictwa kolejowego oraz posiadany przez Spółkę sprzęt, będą wsparciem dla PLK przy pracach związanych z utrzymaniem infrastruktury. Dodatkowy sprzęt będzie także mógł być wykorzystany przy robotach inwestycyjnych. Przejęcie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozostałej kadry przedsiębiorstwa oznacza, że pracownicy nie stracą zatrudnienia. Swoją wiedzę i doświadczenie będą mogli wykorzystać pracując w strukturach naszej Spółki.

RK: Odchodząc trochę od problemów krajowych chciałbym zadać pytanie o postępy prac na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku?
IM: W Krajowym Programie Kolejowym prowadzone są inwestycje mające wpływ na rozwój przewozów na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku o wartości ponad 12 mld złotych (36 projektów do realizacji w latach 2015 – 2023). Do 2023 roku zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa w pobliżu 8 kolejowych przejść granicznych. Na unowocześnienie stacji granicznych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą kwotę 245 mln zł. Spółka przygotowuje również projekty z perspektywą realizacji w okresie 3-5 lat. Prowadzimy rozmowy z Białorusią związane z poprawą przepustowości stacji granicznej Terespol. Jednocześnie, nie czekając na wynik tych rozmów, przygotowujemy projekt mający na celu znaczącą poprawę przepustowości stacji granicznej Terespol – pełniącej rolę głównej stacji granicznej dla przewozów w relacji ChinyEuropa. W planie mamy realizację dwóch zadań inwestycyjnych:  rozbudowę stacji granicznej Terespol oraz budową nowego obiektu mostowego na Bugu przy współpracy z Kolejami Białoruskimi. Na poprawę efektywności przewozów Wschód-Zachód składają się również zdecydowanie działania podjęte przez Spółkę celem poprawy wykorzystania przepustowości na przejściach granicznych. Dzięki działaniom podjętym przez PLK przy współpracy z Kolejami Białoruskim, przewoźnikami kolejowymi oraz Urzędem Celno-Skarbowym i Strażą Graniczną obecnie nie notujemy większych problemów eksploatacyjnych na przejściu granicznym Terespol-Brześć.

RK: Jedwabny Szlak to nie jedyny międzynarodowy korytarz, w który jesteście zaangażowani. Istotne prace prowadzicie także na Rail Baltica. Co tam zostało już zrobione, a co jeszcze przed Wami?

IM: Rail Baltica to kolejna ważna międzynarodowa trasa kolejowa, przebiegająca przez nasz kraj. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez BiałystokEłk do Trakiszek na granicy z Litwą. Modernizacja linii z Warszawy do Białegostoku została podzielona na trzy odcinki. W latach 2013-2017 były prowadzone prace na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne), m.in. budowa lub przebudowa 4 stacji i 14 przystanków kolejowych (w nowy przystanek Warszawa Nowy Ług) oraz wymiana 60 km torów. Ponadto przebudowano m.in. 8 mostów i 24 przejazdy kolejowo-drogowe. Obecnie prowadzone są prace na odcinku Sadowne – Czyżew. Już pod koniec września pasażerowie podróżujący linią kolejową na trasie WarszawaBiałystok będą mogli odczuć rezultaty modernizacji odcinka pomiędzy stacją Sadowne Węgrowskie a stacją Czyżew. Zakończy się tam modernizacja toru numer 1 oraz znajdujących się przy nim peronów i pozostałej infrastruktury kolejowej. Do użytku oddana zostanie także pierwsza nitka remontowanego mostu nad Bugiem. 31 lipca ogłosiliśmy przetarg ma modernizację odcinka CzyżewBiałystok. Po zakończeniu wszystkich prac podróż między stolicami Mazowsza i Podlasia zajmie ok. 2 godzin. Opracowywany jest także projekt dla odcinka od Białegostoku do Ełku oraz studium wykonalności dla ostatniego odcinka Rail Baltica – tj. Ełk – Trakiszki (granica państwa).
RK: Wracając na krajowe podwórko. W maju zaczęliście akcję znakowania przejazdów drogowo – kolejowych żółtymi naklejkami. Jaka jest idea tej akcji?

Dodaj komentarz