Pasażer Polregio Wydarzenia

Związki Zawodowe w Polregio zapowiadają strajk

W transporcie kolejowym w ramach zawartych umów cywilnoprawnych (PSC), Konwent Marszałków uznaje za niemożliwy do spełnienia we wskazanej wysokości i terminie Podkreślić w tym miejscu należy, że podczas negocjacji — szczególnie wieloletnich umów PSC, Strony uwzględniły indeksację wzrostu w poszczególnych pozycjach kosztowych, w tym również wzrost wynagrodzeń, m.in. o przewidywany poziom inflacji. Marszałkowie Województw RP uwzględniając indywidualny charakter zasad i trybów renegocjowania rocznych planów finansowych, wynikających z treści zawartych umów o świadczenie usług publicznych oraz globalną skalę obciążeń budżetów województw związanych z funkcjonowaniem m.in. transportu kolejowego, widzą potrzebę wsparcia spółki w rozmowach ze stroną społeczną, dostrzegając jednocześnie konieczność rewizji oczekiwań płacowych strony społecznej i zdecydowanego zaangażowania akcjonariusza większościowego POLREGIO S.A. jakim jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Wzrost płacy na żądanym poziomie miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wiąże się bowiem z dodatkowymi obciążeniami po stronie pracodawcy, co z kolei – jak wynika z szacunków Zarządu – mogłoby doprowadzić do zwiększenia wydatków spółki rocznie o 124 mln zł i utraty rentowności.

W ocenie Konwentu Marszałków w pierwszej kolejności należy podjąć działania zmierzające do optymalizacji kosztów działania spółki przy jednoczesnym dążeniu do zachowania efektywności jej funkcjonowania i dalszego rozwoju. Niezbędne jest również przedłużenie wsparcia na poziomie krajowym dla przewoźników realizujących przewozy regionalne poprzez narzędzia o charakterze tarczy pomocowej, uwzględniając znaczące spadki liczby pasażerów na skutek przedłużającej się pandemii.

Rozwiązaniem, które znacząco oddziaływałoby na poprawę sytuacji podmiotów świadczących usługi publiczne w formie pasażerskiego transportu kolejowego jest wprowadzenie szczególnych taryf za energię trakcyjne i zmiana stawek dostępu do infrastruktury kolejowej.

Koszty z tytułu obsługi połączeń kolejowych taborem elektrycznym, dominującym na rynku tych usług, stanowią ogromne obciążenie obok dostępu do linii kolejowych. Nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie ten rodzaj transportu wychodzi naprzeciw wyzwaniom klimatycznym i należy do najbardziej ekologicznych. Samorządy Województw odgrywają kluczową rolę w systemie proekologicznego działania — operatorzy kolejowego publicznego transportu zbiorowego w zdecydowanej większości bazują na elektrycznych zespołach trakcyjnych zakupionych właśnie przez jednostki samorządowe. Powyższe z kolei, umożliwia nam samorządom budowanie atrakcyjnej oferty przewozowej, która z uwagi na obowiązujące stawki dostępu do sieci PKP PLK S.A. musi być racjonalizowana według danych Urzędu Transportu Kolejowego POLREGIO S.A. w roku 2021 zrealizowano 19,02% pracy przewozowej w kraju, gwarantując dostępność komunikacyjną dla 25,55% pasażerów kolejowego publicznego transportu zbiorowego. Powyższe dane potwierdzają rolę przewozów regionalnych uruchamianych na zlecenie Marszałków Województw i znaczący udział w rynku usług kolejowych.

Dodaj komentarz