Aktualności Raport z Polski Wywiady

20 LAT SPÓŁKI PKP SKM W TRÓJMIEŚCIE

Jakie wydarzenie z tych lat najbardziej utkwiło Panu w pamięci?

Wiele się wydarzyło w czasie tych 20 lat, ale zdarzeniem, które wspominam z wielkim sentymentem jest obsługa transportowa EURO 2012. Wraz z kolegą z zarządu Panem Bartłomiejem Buczkiem oraz pracownikami Spółki byliśmy we wszystkie dni meczowe na peronach w Gdańsku Głównym oraz na przystanku Gdańsk Stadion Expo. Razem z kolegami z PKP S.A., PKP PLK SA., Straży Ochrony Kolei oraz Policji pomagaliśmy rozbawionym tłumom kibiców dostać się na mecze i z nich wrócić. Tamten okres to niezapomniane wydarzenie, okres ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych służb i ludzi, którym zależało, aby EURO 2012 przebiegły sprawnie, bezpiecznie i we wspaniałej atmosferze.

Nasze strategiczne cele to pozyskanie nowych pojazdów i utrzymanie znaczącej pozycji na rynku pomorskich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych

PKP SKM regularnie plasuje się w pierwszej trójce najbardziej punktualnych przewoźników. Pozyskanie nowego taboru niewątpliwie może te wyniki jeszcze poprawić. Kiedy możemy spodziewać się nowych pojazdów?

Ten wysoki współczynnik punktualności osiągamy dzięki wielkiemu zaangażowaniu pracowników Spółki – drużyn pociągowych, pracownicy warsztatów i sekcji utrzymania taboru czy osób nadzorujących realizację rozkładu jazdy. Przy tej okazji należy nadmienić, że pociągi PKP SKM tylko w niecałych 40% jeżdżą po linii kolejowej nr 250, którą zarządza PKP SKM i po której kursują niemal wyłącznie nasze pociągi. Ponad 60% pracy eksploatacyjnej wykonywanej jest przez nasze pociągi na liniach kolejowych będących w zarządzie PKP PLK S.A. i PKM S.A., po których jeżdżą także inni operatorzy. Faktycznie, gdybyśmy dysponowali nowoczesnymi pojazdami, to nasz wskaźnik punktualności byłby jeszcze wyższy. Niestety, Spółka pomimo tego, że w kwietniu 2018 podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na współfinansowanie zakupu 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, nie przystąpiła jeszcze do ich zakupu, gdyż do chwili obecnej nie mamy długoletniej umowy przewozowej, uwzględniającej rozliczenie tego zakupu, a która jest niezbędna, aby pozyskać te pojazdy. Rozmawiamy z Województwem Pomorskim o takiej umowie, jednakże obecna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią COVID 19 i znaczny spadek przewozów, który także i nas dotknął, nie pomaga Organizatorowi Przewozów w podejmowaniu takich decyzji, których skutki przekładają się na długie lata.

Wysoki współczynnik punktualności osiągamy dzięki wielkiemu zaangażowaniu pracowników Spółki

Jakie wyzwania czekają Spółkę w najbliższych latach?

Najważniejszy będzie szybki powrót do normalności. Dzięki wprowadzonym przez Rząd RP mechanizmom pomocowym dla naszej branży, środkom z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na ochronę miejsc pracy i rekompensatom wypłacanym przez Ministra Infrastruktury dla przewoźników, byt pracowników i Spółki został zapewniony. Natomiast otwartym pozostaje pytanie, jak sytuacja będzie wyglądała w kolejnych miesiącach i kiedy nasi podróżni znowu zaczną z nami podróżować. Tegoroczne doświadczenia pozwalają na ostrożny optymizm – po ogromnych spadkach w kwietniu i maju, w miesiącach letnich, gdy obostrzeń było mniej, przewozy były tylko o 20 % mniejsze niż w tym samym okresie 2019 r. Najważniejsze zadania na najbliższe lata to dokończenie procesu modernizacji stacji i przystanków na linii kolejowej nr 250 oraz modernizacjarozwój obiektów infrastruktury usługowej w naszej siedzibie w Gdyni Cisowej. Nasze strategiczne cele to pozyskanie nowych pojazdów i utrzymanie znaczącej pozycji na rynku pomorskich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych.

Dodaj komentarz