Spółka Centralny Port Komunikacyjny wskazała wykonawcę prac przygotowawczych do stworzenia nowej linii kolejowej (szprycha nr 5) do Bełżca, przez Zamość i Tomaszów Lubelski. Inwestycja pozwoli włączyć wspomniane miejscowości do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw – do sieci połączeń dalekobieżnych.
W ramach budowy szprychy nr 5 dla CPK, powstanie ok. 90 km nowych torów. W skład inwestycji wchodzi budowa odcinków linii kolejowych: nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec. W rejonie Zamościa część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem, co wiąże się z budowę podziemnej stacji pasażerskiej.
Przetarg dotyczy prac przygotowawczych, a konkretnie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis jako liderem: 19,5 mln zł netto. O wyborze zdecydowały dwa czynniki: cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.).
Budowa linii umożliwi szybkie połączenia południowej części województwa lubelskiego z Warszawą i CPK, ale nie tylko.
– Dzięki planowanej linii Tomaszów Lubelski i Bełżec zostaną włączone do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw do sieci połączeń dalekobieżnych. Docelowo trasa stanie się częścią korytarza międzynarodowego w kierunku Lwowa – mówi Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.
W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne analizy: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.
Po dopełnieniu wszystkich formalności spółka podpisze umowę z wykonawcą, który na przygotowanie STEŚ będzie miał rok. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać o kilka miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.
Przygotowywana budowa tego odcinka – tzw. szprychy nr 5 – oznacza liczne korzyści dla pasażerów. Zapewni on skrócenie przejazdu do Warszawy: z Krasnegostawu do 2 godz., z Zamościa do 2 godz. 15 min (obecnie ta trasa zajmuje koleją ponad 5 godz.), a z Tomaszowa Lubelskiego w 2 godz. 30 min. Dzięki tej inwestycji trasę z Zamościa do Lublina da się pokonać w 50 minut. Czas przejazdu szprychą nr 5 z Lublina do Warszawy wyniesie półtorej godziny. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane – na odcinku między Trawnikami i Zamościem – mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Budowa odcinka do Bełżca powinna ruszyć w 2029 r., a dopuszczenie do eksploatacji jest planowane na 2032 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.
W województwie lubelskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 187 km nowych linii kolejowych, a kolejne 284 km zostaną zmodernizowane. Ponad 1,7 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych.