Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Na linię Wrocław – Świdnica po ponad 20 latach wracają pociągi pasażerskie!

Wracają pasażerskie połączenia kolejowe z Wrocławia do Świdnicy. Podróże pociągiem na tym odcinku nie były możliwe przez ponad dwadzieścia lat.

Na linię Wrocław - Świdnica po ponad 20 latach wracają pociągi pasażerskie!
Fot. Mariusz Biernacki / PKP PLK

We wrześniu zakończone zostały prace torowe między Wrocławiem a Sobótką. Między Sobótką a Świdnicą kursują pociągi towarowe. Wykonawca realizuje prace związane z przygotowaniem peronów, przejazdów i mijanek. Koszt inwestycji to 200 mln zł.

Docelowo między Wrocławiem a Świdnicą pasażerowie skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.

Podróż z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę trwać będzie około godziny.

Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Montowane jest jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach będą umieszczane wiaty i ławki. Przewidziano stojaki na rowery.

Na przedmieściach Wrocławia będzie przystanek Bielany Wrocławskie. W obszarze miasta pociąg zatrzyma się na przystankach: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Perony wybudowano w nowych, dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice jest bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów obok obu przystanków, perony usytuowano po obydwu stronach drogi.

Fot. Oskar Falkowski / PKP PLK

We wrześniu zakończono prace przy nowym torze między Wrocławiem a Sobótką. Ostatnimi działaniami było zgrzewanie szyn. Dzięki temu przejeżdżające pociągi będą powodowały mniejsze drgania i hałas. Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy już od lata 2020 r. po nowych torach prowadzony jest ruch towarowy. W Kobierzycach kończą się prace torowe. Wykonawca – po demontażu starego toru, wzmocnił grunt pod kolejową trasą. Znacznych nakładów pracy wymagało uporządkowanie terenu i odwodnienie.

Prace obejmują modernizację oraz remont przejazdów kolejowo-drogowych. Ustawiono już sygnalizatory urządzeń zabezpieczających oraz oświetlenie i monitoring. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów. Przygotowywane do kursowania pociągów są mosty i wiadukty. Odnowiona została m.in. przeprawa nad rzeką Ślężą we Wrocławiu.

Dodatkowe możliwości kolei – szerszy zakres prac

Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany. Będzie dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.

Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz. W sierpniu 2020 roku został przywrócony ruchu towarowy Sobótka Zachodnia – Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych; w tym 6 mostów i 3 wiadukty.

Dodaj komentarz