Niemieckie zakłady Alstom wyprodukowały pociąg zasilany akumulatorowo, który w ostatnich dniach ruszył w przejazd demonstracyjny. Przejazd realizowano z miejscowości Chemnitz do Flöha oraz Zschopau i z powrotem. W trakcie jazdy tego prototypowego modelu udało się skutecznie przełączyć zasilanie trakcyjne z sieci na akumulatorowe.
Historia projektu pociągu zasilanego akumulatorowo
Prace nad projektem ruszyły w 2016 roku, przy współpracy z Politechniką w Berlinie, DB Regio i Narodowym Programem Innowacji w zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych. Głównym celem było opracowanie wniosków dotyczących opłacalności stosowanie akumulatorowego zasilania do obsługi głównych tras kolejowych. Uzyskane podczas realizacji projektu dane miały również zostać przedstawione władzom oraz przewoźnikom. Założono, że zasilanie za pomocą akumulatorów pozwoli wprowadzić pociągi na trasy niezelektryfikowane lub też zelektryfikowane tylko częściowo.
Alstom zwraca również uwagę na to, że akumulatory stanowią alternatywną technologię napędową, która w znacznym stopniu przyczynić się może do wprowadzenia bezemisyjnego transportu pasażerskiego i towarowego. Częściowo projekt został dofinansowany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Badania prowadzone w trakcie projektu udowodniły, że pociągi z zasilaniem tego rodzaju mogą w skuteczny sposób zastąpić pojazdy zasilane olejem napędowym (czyli z silnikiem Diesla), przy uzyskaniu porównywalnych prędkości i parametrów przyspieszenia.
Projekt okazał się sporym sukcesem. Jeszcze w grudniu tego roku pociągi akumulatorowe zaczną obsługiwać trasy pasażerskie w Badenii-Wirtembergii oraz w Bawarii.
Autor: Katarzyna Jarząbek