Od kilku lat zajmujemy się również analizą współpracy koła z szyną, również dla pojazdów tramwajowych. Charakter współpracy koła z szyną jest jednym z ważniejszych zagadnień w analizie oddziaływania pojazdu z torem, wpływając m.in. na bezpieczeństwo jazdy, zużywanie się kół i szyn (a więc koszty życia) czy też generowanie drgań i hałasu. W naszym zespole opracowany został unikatowy, multisensorowy system oceny współpracy koła z szyną w warunkach rzeczywistej eksploatacji, umożliwiający badania metodami optycznymi, termograficznymi, tensometrycznymi oraz wibroakustycznymi. Obrazy termograficzne umożliwiają identyfikację styku jedno lub wielopunktowego badanego profilu koła, a obrazy z kamery szybkoklatkowej umożliwiają precyzyjne śledzenie ruchu koła nawet podczas krótkotrwałych wymuszeń, np. podczas wjazdu na iglicę zwrotnicy. Wykonujemy również analizy ustalające przyczyny przyspieszonego zużywania się kół taboru, jak również analizy współpracy koła z szyną w aspekcie nadmiernej emisji hałasu, zarówno tocznego, jak i piszczenia w łuku toru.
Rozwijamy także metody i narzędzia monitorowania aktywności wibroakustycznej pojazdów szynowych rozumianej, jako miara globalnego oddziaływania pojazdu na środowisko i ludzi. Na bazie materiału badawczego gromadzonego w warunkach normalnej eksploatacji pojazdów możliwe jest klasyfikowanie jakości oddziaływania w układzie pojazd – tor oraz ocena efektywności zastosowanych technicznych środków minimalizowania drgań i hałasu tak w obszarze pojazdu jak i toru. Daje to podstawy do wypracowywania metod minimalizowania negatywnego oddziaływania transportu szynowego na środowisko poprzez odpowiednio zorientowane zarządzanie taborem, odpowiedni dobór technologii budowy torowisk oraz projektowanie optymalnokosztowych systemów wyciszania pojazdów z uwzględnieniem ich cech konstrukcyjnych.
Porozmawiajmy o faktach. Co uczelnia realnie zyskała dzięki nawiązanej współpracy?
Na prowadzonych przez nas specjalnościach (Pojazdy Transportu Masowego, Pojazdy Szynowe, Transport Szynowy) uczymy studentów m. in. zasad budowy, projektowania i eksploatacji pojazdów szynowych. Zawsze powtarzam, że nie można uczyć projektowania, samemu nie projektując niczego! Udział w projektach badawczych pozwala więc przede wszystkim na ciągły rozwój naszej kadry w oparciu o najnowsze trendy panujące w branży. Zdarza nam się również wpływać na te trendy, z czego jesteśmy bardzo dumni! Współpracując z największymi producentami pojazdów szynowych oferujemy im nasze doświadczenie w dziedzinie badań naukowych, ale również mierzymy się z rzeczywistymi problemami występującymi na danym etapie powstawania pojazdu. Dzięki temu możemy skonfrontować naszą wiedzę teoretyczną, z praktyką dnia codziennego. Korzyści są więc obustronne!
Dzięki nawiązanej współpracy, prowadzone przez nas zajęcia dydaktyczne są z roku na rok coraz ciekawsze i zawsze zgodne z bieżącym stanem wiedzy oraz obowiązującymi kierunkami w budowie pojazdów szynowych.
Czy Pana zdaniem usytuowanie się na miejscu zaplecza technicznego biznesu to szansa na rozwój polskiego szkolnictwa wyższego?