Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

“Budowa CPK zmieni całkowicie geografię Polski”. Dyskusje o roli Portu na Forum Wizja Rozwoju

W Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni rozpoczęło się IV Forum Wizja Rozwoju. Wydarzenie swoim patronatem objął Premier RP Mateusz Morawiecki. Bezpieczeństwo, energetyka, gospodarka morska czy transport kolejowy – to tylko część z wielu tematów, które podjęte zostaną w trakcie debat.

Fot. raportkolejowy.pl

Rozmowy o transporcie zainaugurowała debata „Infrastruktura transportowa elementem strategii rozwoju kraju”. Jak podkreślali rozmówcy – zintegrowany i nowoczesny system transportowy jest kluczowym ogniwem w budowaniu spójności ekonomicznej, terytorialnej oraz społecznej.

Wśród zaproszonych gości znalazł się m.in. Maciej Lignowski, Prezes Zarządu PKP SKM Trójmiasto i Michał Graban, doktor politologii, przedstawiciel Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Forum Wizja Rozwoju było okazją do rozmowy o jednej z największych inwestycji transportowych ostatnich lat w Polsce – Centralnym Porcie Komunikacyjnym. W debacie „Rola CPK w rozwoju polskiej gospodarki” udział wzięli:

– Rok 2023, przekładając go z kalendarza politycznego na ten inwestycyjny, to rok wbicia łopaty zarówno na budowie samego lotniska, węzła kolejowego, jak i pierwszych odcinków linii Kolei Dużych Prędkości – mówił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Przed nami kilka lat, które musimy poświęcić na prace przygotowawcze. To trudne lata polityczne. To czas prac, których realnie nie widać – to studium wykonawcze i badania terenowe. Warto podkreślić, że projekt CPK jest projektem wielokadencyjnym. Jedyną gwarancją realizacji projektu to dalsze rządy obecnej władzy i wygrane wybory.

 

Michał Szaniawski, Dyrektor Biura Strategii i Analiz Programu w CPK zaznaczył, że na inwestycję należy patrzeć jako na projekt – na to, jakie efekty za sobą niesie –  a nie na fakt, która władza go realizuje.

– Jeżeli odłożymy na bok retorykę polityczną, popatrzymy na korzyści i kwestie gospodarcze, to przeogromne przedsięwzięcie transportowe – podkreślał Szaniawski. – CPK zmieni warunki podróżowania, a co za tym idzie – warunki życia Polaków. Zmieni także sposób prowadzenia wielu biznesów. Wszystko to zagwarantuje, że projekt będzie kontynuowany bez względu na to, kto podejmuje decyzje. To po prostu się opłaca.

 

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego związany jest nie tylko z rozwojem ruchu pasażerskiego, ale także ruchu towarowego. Zwiększy mobilność Polaków o 10 proc. i poprawi jakość transportu towarów, w tym jego eksportu – łącząc trzy środki komunikacji – samochód, pociąg i samolot.

– Wybudowanie portu zwiększy aktywność gospodarczą kraju i nasze PKB – podkreślał Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP CARGO. – Przewozy towarowe są ściśle związane z rozwojem kraju. A PKP CARGO jest szczerze zainteresowane wspieraniem projektów, które wspierają rozwój PKB. Co istotne z naszej perspektywy – na budowę CPK oraz linii dużych prędkości również trzeba będzie dowieźć materiały – dowieziemy je koleją. To ogromny impuls inwestycyjny dla naszej spółki.

 

Dodaj komentarz