Podczas tegorocznych targów Transport & Logistics w Monachium firma CARGOUNIT ogłosiła zakup wraz z utrzymaniem 22 nowych lokomotyw Vectron MS. Dzięki tej inwestycji CARGOUNIT staje się największym posiadaczem pojazdów Siemensa w Polsce, z łączną liczbą 106 zamówionych lokomotyw Vectron i Smartron. W przyszłości spółka planuje powiększyć swoją flotę Siemensa do ponad 150 jednostek.

Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron, dopuszczone w 20 krajach i użytkowane już przez ponad 2700 operatorów w całej Europie, umożliwiają realizację szerokiego zakresu zadań transportowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Ich wysoki wskaźnik dostępności zapewnia rozbudowany serwis Siemensa, obejmujący bazy utrzymaniowe w całej Europie, w tym w Polsce.
Polscy przewoźnicy kolejowi, tacy jak PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Orlen Kolej, Laude Smart Intermodal oraz CARGOUNIT, korzystają już z ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa, w tym Husarzy, Vectronów i Smartronów.
Historia współpracy między CARGOUNIT a Siemens Mobility rozpoczęła się w 2018 roku od zakupu pierwszej lokomotywy Vectron MS, prezentowanej na torze testowym w Żmigrodzie. Od tego czasu firma sukcesywnie zwiększała zamówienia na elektrowozy, a w lutym 2024 roku podpisała umowę ramową na zakup do 100 lokomotyw Vectron.
– Dzięki naszym lokomotywom, CARGOUNIT toruje drogę dla zrównoważonego, wydajnego i transgranicznego transportu kolejowego w Europie. Nowe zamówienia potwierdzają zaufanie CARGOUNIT do jednych z najnowocześniejszych i najbardziej przyjaznych dla środowiska lokomotyw dostępnych na rynku – powiedział Steffen Bobsien, Vice President Locomotives & Coaches Siemens Mobility GmbH.
W ramach nowego zamówienia, dwanaście lokomotyw zostanie dostarczonych w ramach obowiązującej umowy ramowej, a zakup pozostałych dziesięciu współfinansowany będzie z Krajowego Programu Odbudowy, realizowanego przez CUPT. W sumie CARGOUNIT zakontraktował już 106 lokomotyw (88 Vectronów i 18 Smartronów), a docelowo liczba ta może wzrosnąć do ponad 150 jednostek.
– Współpraca z CARGOUNIT to modelowy przykład rozwoju rynku Europy Środkowo-Wschodniej w oparciu o sprawdzone lokomotywy wielosystemowe oraz profesjonalne utrzymanie taboru – powiedział Michał Marciszewski, CFO Siemens Mobility Sp. z o.o.
– Zakup lokomotyw wielosystemowych Vectron jeszcze bardziej umocni pozycję CARGOUNIT na rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw w formule full-service. Przewozy intermodalne i pasażerskie w Europie Środkowo-Wschodniej rosną, a Vectron MS doskonale odpowiada na potrzeby naszych klientów – dodał Łukasz Boroń, CEO CARGOUNIT Sp. z o.o.
Nowe lokomotywy Vectron MS będą dysponować mocą 6,4 MW przy zasilaniu prądem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu prądem stałym. Zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z obowiązującymi specyfikacjami Baseline 3 i będą przystosowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Dostawy lokomotyw przewidziane są na lata 2025–2026.
Powiązane artykuły
Konflikt na Ukrainie: Pociągi PKP Intercity nadal kursują
Przewoźnik utrzymuje wraz z Kolejami Ukraińskimi pociągi z Ukrainy do Polski i z Polski na Ukrainę Jak podaje PKP Intercity wszystkie zaplanowane w rozkładzie jazdy pociągi relacji Polska-Ukraina-Polska kursują normalnie. Oznacza to, że cały czas PKP Intercity uruchamia wraz z Kolejami Ukraińskimi pociągi w relacji Przemyśl – Lwów – Kijów, Przemyśl – Odessa. Kursuje także […]
PKP Cargo pod lupą Sejmu: czas na odbudowę po latach zaniedbań
Podczas posiedzenia sejmowej komisji parlamentarzyści zwrócili się z pytaniami dotyczącymi trudnej sytuacji PKP Cargo – największego przewoźnika towarowego w Polsce. Odpowiedzi udzielał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej w resorcie. Przedstawił on konkretne dane, które – jak zaznaczył – jasno pokazują skalę zaniedbań w spółce w latach 2016–2023. Wiceminister podkreślił, że nie da się […]
Alstom zbuduje na Dominikanie pierwszy system monorail
Konsorcjum SIF, kierowane przez Alstom, wygrało przetarg na dostawę zintegrowanego systemu jednoszynowego Innovia dla Santiago de los Caballeros na Dominikanie. Inwestycja o długości 13 kilometrów zlecona została przez Fideicomiso para el Desarrollo del Sistema de Transporte Masivo (FITRAM). Santiago de los Caballeros zyska pierwsze tego typu rozwiązanie na Karaibach. System monorail przystosowany jest do przewozu […]