Wywiady

Cel: rozwój międzynarodowych przewozów kolejowych

RK: Jak ocenia Pan członkostwo  Polski w OSŻD? Jaki jest wkład  i jakie są najważniejsze działania  Polski w ramach Organizacji?

TS: Polska leży na styku dwóch  systemów kolejowych – 1435 mm  i 1520 mm i jest krajem, przez który  przebiega duża część kolejowego  tranzytu pasażerskiego i towarowego  między Europą i Azją.  Szczególnie w ostatnim czasie  rozwijają się przewozy pociągami  kontenerowymi z Chin do Polski,  a także do Niemiec i innych krajów  Europy, gdzie dużą rolę odgrywa  tranzyt przez Polskę. Przykładem  rosnącego udziału Polski w tej komunikacji  i zainteresowania rządów  przewozami kolejowymi może być  przybycie do Warszawy 20 czerwca  2016 roku pierwszego pociągu  kontenerowego „China Railway  Express”. W uroczystej ceremonii  powitania wzięli udział Prezydent  Chin Xi Jinping i Prezydent Polski  Andrzej Duda.  Coraz większe znaczenie w obsłudze  przewozów kolejowych na polsko-  białoruskiej granicy zdobywa  jednolity list przewozowy. Polska,  leżąc na styku dwóch prawnych  systemów transportowych, bierze  aktywny udział w jego opracowaniu  i aktualizacji.

RK: W listopadzie dyskutowaliście  Państwo nad Konwencją o bezpośrednim  międzynarodowym transporcie  kolejowym. Czy może nam  Pan przybliżyć ten temat?

TS: Prace nad projektem Konwencji  o bezpośrednim międzynarodowym  transporcie kolejowym  trwały 10 lat i prowadzone  były przez tymczasową Grupę  Roboczą ds. aktualizacji podstawowych  dokumentów OSŻD.  Do projektu Konwencji zostały  włączone obowiązujące w OSŻD  międzynarodowe umowy, w tym  SMPS i SMGS jako jej załączniki.  Projekt Konwencji został ostatecznie  przygotowany i uzgodniony,  mimo że w ramach OSŻD stowarzyszone  są kraje mające różny  model funkcjonowania transportu  kolejowego.  W dniach 14–18 listopada 2016  roku w Warszawie odbyła się pierwsza  sesja Konferencji poświęconej  omówieniu i przyjęciu tekstu Konwencji.  W sesji wzięło udział 21  delegacji krajów-członków OSŻD  wyposażonych w stosowne pełnomocnictwa  zgodne z wymaganiami  Konwencji Wiedeńskiej o prawie  traktatów: Azerbejdżan, Białoruś,  Bułgaria, Węgry, Wietnam, Gruzja,  Iran, Kazachstan, Chiny, Korea  Płn., Łotwa, Litwa, Mołdowa,  Mongolia, Polska, Rosja, Słowacja,  Uzbekistan, Ukraina, Czechy, Estonia.  W sesji uczestniczyli również  przedstawiciele Niemiec, Korei Południowej,  Unii Europejskiej (UE),  Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowego  Transportu Kolejowego  (OTIF), Międzynarodowego  Komitetu Transportu Kolejowego  (CIT) i Komitetu OSŻD.  Porządek obrad zawierał takie kwestie,  jak zatwierdzenie Regulaminu  prac Konferencji, wybór Przewodniczącego  oraz jego zastępców,  a także rozpatrzenie projektu Konwencji  o bezpośrednim międzynarodowym  transporcie kolejowym.  Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami  Narady Ministrów OSŻD,  do momentu wyboru przewodniczącego  Konferencji, jego funkcję  pełniłem osobiście.  W trakcie długotrwających dyskusji  kończących się często głosowaniem,  sesja rozpatrzyła i zatwierdziła  Regulamin Międzynarodowej  Konferencji o przyjęciu tekstu Konwencji,  pierwotnie sporządzonej  w języku rosyjskim.  Na podstawie zatwierdzonego  regulaminu wybrano Przewodniczącego  Konferencji – Sekretarza  Stanu, wiceministra transportu  Federacji Rosyjskiej Sergeya Aristova;  a na wiceprzewodniczących  Konferencji – zastępcę dyrektora  Państwowej Administracji Kolei Chin  i wiceministra Infrastruktury i Budownictwa  Rzeczpospolitej Polski  Justynę Skrzydło.  W rezultacie przeprowadzonej dyskusji  sesja jednogłośnie zaaprobowała  propozycję przewodniczącego  Konferencji, aby omówienie samego  tekstu Konwencji przenieść na II sesję,  która odbędzie się w dniach 27–  31 marca 2017 roku w Warszawie.

Dodaj komentarz