Obecnie CUPT odpowiada już za trzy programy unijne:
- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ),
- Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020 (POPW),
- Instrument „Łącząc Europę” (CEF).
W ramach mijającej perspektywy finansowej UE 2014-2020, w sektorze transportu zakontraktowali ponad 90% dostępnych środków. Podpisali także prawie 400 umów z Beneficjentami. Do końca okresu rozliczeniowego perspektywy, czyli 2023 roku, CUPT podpisze umowy na pozostałe środki, co pozwoli skonsumować 100% alokacji.
Efekty inwestycji transportowych zasilanych z funduszy UE dostrzega i odczuwa każdy, kto korzysta z nowocześniejszych i bardziej komfortowych dróg, pociągów i dworców, autobusów i tramwajów. Dzięki nim polski transport stał się także bardziej bezpieczny i ekologiczny.
Miniony rok 2021 był pod wieloma względami wyjątkowy. Podobnie jak w roku poprzednim, istotny wpływ na sposób realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE wywarła pandemia. Nowe, złagodzone przez Komisję Europejską, wytyczne dla Beneficjentów umożliwiły bezpieczną realizację projektów przy jednoczesnym uniknięciu nadmiernych opóźnień lub strat.
Ciąg dalszy nastąpi
Rok 2022 przynosi nowe wyzwania. Przed CUPT nowa perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027. To już czwarta perspektywa finansowa UE, w której Polska bierze udział jako kraj członkowski Wspólnoty. CUPT nadal będzie największym beneficjentem polityki spójności w UE.
Wsparcie finansowe projektów transportowych w nowej perspektywie zasilane będzie z trzech głównych programów:
- Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), które zastępują zakresem Program Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ),
- Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej (FEPW), w miejsce PO Polska Wschodnia,
- funduszu Łącząc Europę (CEF).
Nowością będą środki na inwestycje transportowe ujęte w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
W ciągu ostatnich dwóch lat Komisja Europejska przyjęła wiele dokumentów, w szczególności dotyczących ochrony klimatu i środowiska, jak strategię Europejski Zielony Ład czy Strategię na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Z nich m.in. wynikają właśnie ramy strategiczne i nowe wytyczne, dotyczące wydatkowania środków budżetowych, także na transport. Na hojne wsparcie z funduszy UE w tym rozdaniu może na pewno liczyć transport kolejowy i intermodalny, jako wpisujące się w cel redukcji emisji CO2.
Doświadczenie CUPT zdobyte w toku dwóch perspektyw i obsługi kilkuset projektów daje solidną podstawę, by wierzyć, że w kolejnych latach będzie z sukcesem kontynuować misję jaką było i jest efektywne wydatkowanie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na realizację projektów transportowych.
Przed instytucją staną nowe zadania w związku z pełnieniem funkcji Jednostki Wspierającej Ministerstwo Infrastruktury we wdrażaniu inwestycji określonych w KPO.
CUPT będzie również kontynuować działalność analityczną na rzecz szeroko rozumianego sektora transportu. Dokona tego w oparciu o doświadczenia przy zrealizowanych projektach z Funduszy Europejskich. Co najważniejsze jednak, CUPT chce pozostać blisko beneficjenta służąc pomocą i wspólnie rozwiązywać problemy, które są nieodłączną częścią realizacji każdego dużego projektu.