DB Cargo UK testuje nowe paliwo HVO – olej roślinny poddany obróbce wodnej. Tym samym chce całkowicie zdekarbonizować swoją działalność.
Przełomowe testy odbyły się na terenie zakładu Toton Traction Maintenance Depot w Nottinghamshire. Tradycyjny olej napędowy został zastąpiony przyjaznym dla środowiska paliwem HVO. Monitorowana próba nie wykazała negatywnego wpływu na osiągi silnika lokomotywy. Teraz DB Cargo UK planuje przeprowadzenie testów na lokomotywach towarowych klasy 67 i 66 oraz 60.
HVO – hydrorafinowany olej roślinny – jest sprzedawany jako jedno z najczystszych i najbardziej ekologicznych paliw na świecie. Jest wytwarzany syntetycznie w procesie hydrorafinacji z olejów roślinnych i tlenków azotu podczas stosowania w pojazdach i maszynach z silnikiem Diesla.
Dyrektor generalny Andrea Rossi określił wyniki jako „niezwykle obiecujące” , mające potencjał dla znacznego ograniczenia śladu węglowego.
– Jesteśmy największym w Wielkiej Brytanii dostawcą rozwiązań logistyki kolejowej, wobec naszych klientów i całego społeczeństwa mamy obowiązek ciągłego poszukiwania zrównoważonych sposobów działania i minimalizowania negatywnego wpływu pracy naszych pojazdów na środowisko – podkreślił.
Jak dodał, brytyjski rząd wyznaczył przemysłowi kolejowemu cel – osiągnięcie do 2050 roku zerowej emisji dwutlenku węgla. Tylko dzięki elektryfikacji sieci kolejowej i takim właśnie rozwiązaniom jest szansa temu sprostać.
– Wyniki naszych badań są bardzo obiecujące – dodał Rossi. – Mamy w planach wiele innych inicjatyw, by jeszcze bardziej być firmą pro-ekologiczną.
Szef Działu Zarządzania Aktywami i Utrzymania w DB Cargo UK Steve Wilkinson powiedział, że firma współpracuje z jednym z wiodących brytyjskich dostawców paliwa HVO. Ten doświadczenia nabierał pracując m.in. z markami Caterpillar, John Deere, Volvo i Mercedes-Benz.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągów paliwa HVO, którego moglibyśmy używać zamiast tradycyjnego oleju napędowego. Fakt, że jest on kompatybilny z naszym obecnym olejem napędowym, oznacza również ograniczenie do minimum inwestycji w nowe obiekty do przechowywania i tankowania – dodał. – Paliwo to dobrze radzi sobie w niskich temperaturach, ma dłuższą żywotność i jest biodegradowalne.
DB Cargo UK obsługuje obecnie 228 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, które przewożą około 37 milionów ton ładunków rocznie, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Europie.
Rocznie spółka zużywa około 45 milionów litrów oleju napędowego.