O powstaniu w Polsce fabryki do budowy nowych maszyn Rail Products UK, polsko-brytyjskiej współpracy i wpływie koronawirusa oraz BREXITU na brytyjską branżę kolejową, rozmawiamy z Derekiem Burnsem, Managing Director Rail Products UK.
Czym zajmuje się Rail Products UK?
Rail Products UK współpracuje z Manitou i zajmuje się projektowaniem, rozwojem i produkcją zaawansowanych technicznie pojazdów szynowych. Nasze pojazdy drogowe i szynowe posiadają mobilne podwyższone platformy robocze (MEWP) typu ART17TH i THM oraz dźwig TH21. Produkty te są wielofunkcyjne i technicznie wyprzedzają konkurencję. Ponadto MEWP, jako pierwsze na kolei, dostępne są z jednostką pantografu, która może rejestrować pomiary wysokości i przesunięcia pojazdu w ruchu. Rewolucję na kolei wprowadził także nasz żuraw TH21 – wysokość podnoszenia to 21 metrów, udźwig – 6 ton.
Jak obecnie, w okresie pandemii, wygląda sytuacja brytyjskiego przemysłu kolejowego?
Liczba pasażerów pociągów znacznie spadła. Pandemia miała jednak jeden pozytywny skutek dla branży – pojawiła się możliwość dostępu do zwykle mocno uczęszczanych linii kolejowych i przeprowadzenie szeroko zakrojonej konserwacji bez poważniejszych zakłóceń w ruchu.
Wierzę, że brytyjski przemysł kolejowy jest stabilny, a jego przyszłość pewna. W przygotowaniu jest wiele projektów – realizowany jest program elektryfikacji sieci kolejowej na północy kraju i w Szkocji. Rząd zobowiązał się do realizacji drugiego etapu programu High Speed 2. Chociaż obecnie kraj koncentruje się na pokonaniu COVID-19, decyzja ta zapewni wykonawcom i łańcuchom dostaw pewność zaangażowania w projekt i utworzenie tysiąca wykwalifikowanych miejsc pracy w całym kraju. Ponadto Network Rail chce ponownie otworzyć niektóre stare linie kolejowe z 1963 roku. One również będą wymagały dalszych prac modernizacyjnych.
Z jakimi problemami takie firmy jak wasza mierzą się w dobie pandemii? Jak w ostatnich tygodniach wyglądała kwestia realizacji zamówień, łańcucha dostaw itd.?
Jeśli chodzi o przetwarzanie zamówień i nasz łańcuch dostaw, Rail Products zdołało utrzymać działalność przez cały okres pandemii. Z przyjemnością stwierdzam, że w tym czasie osiągnęliśmy lepsze wyniki niż przewidywany plan sprzedażowy.
Cały wywiad przeczytacie w najnowszym wydaniu “Raportu Kolejowego”. Ten oddamy w Wasze ręce pod koniec czerwca.