Do 2040 r. Centralny Port Komunikacyjny stworzy 290 tys. nowych miejsc pracy – informują analitycy firmy Kearney. Port lotniczy, nowe linie kolejowe, drogi i inwestycje towarzyszące zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce o nawet 90 mld zł rocznie.
Pierwsza część raportu firmy Kearney opublikowana została w lipcu 2020 r. Wówczas analitycy skoncentrowali się na okresie budowy CPK.
Druga część dokumentu dotyczy okresu operacyjnego, czyli oddziaływania na gospodarkę funkcjonującej infrastruktury CPK. Analizy dotyczą lat 2028-2040, czyli 13 lat po zakładanym uruchomieniu Portu Solidarność, a także węzła kolejowo-drogowego i ponad pół tysiąca km nowych linii dużych prędkości. Docelowo powstanie ich 1,8 tys. km.
– CPK opłaci się Polsce – wynika z finalnych danych analityków Kearney.
Jak podkreśla Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że finansowanie budowy portu lotniczego ma się odbywać w znacznej części na zasadach komercyjnych, a inwestycje kolejowe będą współfinansowane z funduszy unijnych, widać czarno na białym, że przygotowania do tej inwestycji powinny być kontynuowane
– CPK to ułatwienie transportowe, nowe miejsca pracy i wpływy podatkowe. Nasza inwestycja przeobrazi całe sektory gospodarki. CPK nie tylko zmieni sposób, w jaki podróżujemy, w jaki prowadzimy inwestycje publiczne, w jaki rozwijamy miasta i w jaki współpracujemy z innymi gospodarkami, jednocześnie będzie znaczącym bodźcem dla Polski i dla regionu – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
Według opublikowanego raportu, już w 2028 r. inwestycja zapewni gospodarce 238 tys. nowych miejsc pracy. W roku 2040 zatrudnienie związane z lotnictwem wzrośnie do 217 tys. miejsc pracy, podczas gdy segment powiązany z koleją osiągnie pułap 73 tys. nowych etatów. Łącznie daje to w 2040 r. 290 tys. miejsc pracy związanych z CPK.
– W odróżnieniu od etapu budowy CPK, podczas którego poziom oddziaływania na gospodarkę kalkulowaliśmy na podstawie nakładów inwestycyjnych, po planowanym na 2027 r. otwarciu portu lotniczego korzyści ekonomiczne będą uzależnione w dużej mierze od obsługiwanej liczby pasażerów i ilości towarów. Na wpływ składają się też zarówno ukończone do 2027 r., jak też trwające po tej dacie inwestycje kolejowe oraz infrastruktura drogowa i otoczenie portu – mówi Tomasz Szykulski, Senior Consultant firmy Kearney.
Zdaniem analityków, w pierwszym roku funkcjonowania nowego lotniska i w pierwszym etapie części inwestycji kolejowych CPK wygeneruje wzrost całkowitej produkcji w Polsce o 71 mld zł. Z kolei wartość dodana brutto, czyli suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych za sprawą CPK zwiększy się w 2028 r. o ponad 50 mld zł.
Podobnie jak w przypadku innych hubów na świecie, od momentu otwarcia większość spośród spodziewanych korzyści CPK będzie stanowił tzw. wpływ katalityczny. Składają się na niego zyski dla gospodarki wynikające m.in. z poprawy dostępności komunikacyjnej kraju i regionu, rozwoju turystyki, wzrostu mobilności mieszkańców, pobudzania innowacji i nowych technologii oraz rozwoju segmentu cargo, przemysłu, biznesu itd.
Jak wynika z prognoz, od 2028 do 2040 r. wzrost łącznej produkcji z tytułu działalności CPK i infrastruktury powiązanej wyniesie łącznie 986 mld zł. Wartość dodana brutto zwiększy się zaś łącznie w okresie prognozy o 780 mld zł.
– Inwestycje zrealizowane w ramach programu CPK pozwolą na wygenerowanie korzyści istotnie przewyższających maksymalny potencjał obecnego Lotniska Chopina, którego główne ograniczenie stanowić będzie przepustowość infrastruktury. W porównaniu z Chopinem dodatkowy efekt z tytułu istnienia CPK w okresie prognozy wyniesie od 26 do 48 mld zł wartości dodanej brutto rocznie oraz 120-173 tys. dodatkowych miejsc pracy – dodaje Tomasz Szykulski.