Inwestycje Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Dworce w Kraśniku i Sadurkach otwarte dla podróżnych

Dwa, oddawane do użytku, dworce kolejowe w Kraśniku i Sadurkach, to kolejne inwestycje, zrealizowane w ramach projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w łącznej kwocie 68 milionów złotych.

Nowy dworzec w Kraśniku (fot. PKP S.A.)
Nowy dworzec w Kraśniku (fot. PKP S.A.)

Modernizacja dworców kolejowych, będąca celem projektu niewątpliwie podniesie komfort podróży wszystkich pasażerów oraz przyczyni się do częstszego wyboru tego środka transportu, co stanowi ważny czynnik w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Gratuluję realizacji tych inwestycji jako przykładu, iż Polityka Spójności dociera do każdego obywatela Unii Europejskiej – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.

 

Nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są pozbawione barier architektonicznych oraz wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące w budynkach i ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.

Na dworcach w Kraśniku i Sadurkach wdrożono szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne na dachach budynków do pozyskiwania „zielonej energii”. Za pracę urządzeń na dworcach odpowiadają systemy inteligentnego zarządzania budynkami. Optymalizują one zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowa dworców w Kraśniku i Sadurkach objęła również ich najbliższe otoczenie. Oprócz uporządkowania zieleni i nowych chodników w sąsiedztwie nowych dworców wyznaczono miejsca parkingowe. W Kraśniku jest ich łącznie 6 oraz niewielki postój typu kiss&ride, natomiast w Sadurkach udostępniono podróżnym 11 miejsc postojowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi.

Budowa nowych dworców w Kraśniku i Sadurkach kosztowała odpowiednio 5,4 mln zł brutto i 5,16 mln zł brutto.  Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą inwestycji realizowanych w formule „Projektuj i buduj” było konsorcjum firm Heli-Factor Sp. z o.o. i Merx Sp z o.o.

Dodaj komentarz