Tramwaje

Dwukierunkowy Moderus dla Tramwajów Śląskich przeszedł testy homologacyjne

Dwukierunkowy Moderus dla Tramwajów Śląskich przeszedł testy homologacyjne. Teraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu opracuje raport z badań. To od niego zależeć będzie uzyskanie z Transportowego Dozoru Technicznego świadectwa homologacji.

Budowę pierwszego dwukierunkowego wagonu dla Tramwajów Śląskich wykonał Modertrans Poznań. Pojazd trafił do MPK Poznań 22 kwietnia i tam przeszedł próby homologacyjne.

Po tym, jak pierwsze wagony serii Moderus MF 10 AC uzyskały świadectwo homologacyjne i trafiły do Katowic, gdzie trwa procedura odbiorowa, poznański producent przygotował pierwszy z dwóch zamówionych wagonów dwukierunkowych, czyli Moderus MF 10 AC BD.

Jako, że wagon ten musi uzyskać świadectwo homologacji, po zakończeniu produkcji przetransportowany został do zajezdni tramwajowej Franowo w Poznaniu.

– Między 23 kwietnia a 1 maja wagon przechodził serie dynamicznych uruchomień poszczególnych systemów a następnie badania homologacyjne. Jak poinformował nas producent, ta faza procedury zakończyła się i teraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych “Tabor” w Poznaniu opracowuje raport z badań – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. Następnie wniosek finalny wraz z kompletem dokumentacji złożony zostanie do Transportowego Dozoru Technicznego, który w Polsce jest organem uprawnionym do wydawania świadectwa homologacji dla tramwajów.

 

Gdy już uzyska dokument, wagon przetransportowany zostanie do zajezdni w Katowicach.

Produkcja drugiego z zamówionych wagonów dwukierunkowych trwa. Tymczasem gotowe już wagony podróżują z Wielkopolski na Śląsk.

 – Dziś wczesnym rankiem do katowickiej zajezdni dotarł transport z trzecim wagonem jednokierunkowym, a jutro spodziewamy się wagonu numer cztery. Piąty i szósty z ośmiu takich tramwajów również są już praktycznie gotowe. U nas z kolei trwa procedura odbiorowa pierwszych wagonów – wylicza Andrzej Zowada.

 

Zakup 10 wagonów jednoczłonowych z poznańskiego Modertransu to część realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

Źródło: Tramwaje Śląskie