Docelowo Poznański Węzeł Kolejowy dostosowany zostanie także do obsługi cięższych pociągów cargo, o długości ponad 750 m. Planowana budowa nowych torów między stacjami: Poznań Franowo, Luboń i Poznań Górczyn umożliwi przewoźnikom uruchomienie większej liczby składów towarowych i zwiększy niezawodność przewozu ładunków.
Umowę na opracowanie „Wstępnego Studium Wykonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Dokumentację przedprojektową wykona firma WYG International Sp. z o.o. Prace studialne warte są ok. 1,9 mln zł ze środków własnych. Materiały będą gotowe w połowie 2023 r.
Najważniejsze założenia wstępnego studium wykonalności:
- Analiza przebiegu nowej linii kolejowej do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Ławica;
- Możliwość nowego połączenia Poznań – Kalisz – Łódź – Warszawa;
- Reaktywacja linii do Śremu i Międzychodu;
- Budowa nowych torów do Gniezna, Kościana, Środy Wielkopolskiej;
- Powstanie nowych stacji i przystanków