Jednakże zaznaczyli, że każdy awans na wyższe czy też inne stanowisko w firmie wiąże się z okresem przygotowawczym, po którym czasem następuje wdrożenie pracownika do wykonywania samodzielnych zadań. Z kolei Józef Jeżewicz, były wiceprezes PKP PLK SA, obecnie doradca zarządu WPRD SA Katowice, stwierdził, że bardzo istotnym aspektem w przygotowaniu praktycznym studentów jest m.in. ich udział w realizacji projektów z przemysłu. Taka aktywność pozwala, poprzez rozwiązywanie zadań i problemów praktycznych, na uzyskanie praktycznego doświadczenia podczas nauki na uczelni, a także nawiązanie niezbędnych w przyszłości kontaktów z przemysłem. Ten rodzaj aktywności dydaktycznej bardzo często znacznie ułatwia pozyskanie pracy nawet już w trakcie studiów. Na koniec obrad Dyrektor Zespołu Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego z Poznania Ryszard Pyssa stwierdził, że w obecnych czasach odbudowa systemu szkolnictwa zawodowego transportu kolejowego odbywa się bez kontroli jakichkolwiek instytucji zarówno na szczeblu regionalnym, jak i państwowym, co przejawia się m.in. powstawaniem klas o profilu kolejowym w szkołach, które nie posiadają kompetentnej w tym obszarze kadry nauczycielskiej, a także nigdy wcześniej nie prowadziły klas o profilu kolejowym, więc nie maja żadnego doświadczenia w tym obszarze.
Kończąc obrady organizatorzy zaproponowali powołanie grupy (komisji) z pośród uczestników forum, która będzie zajmować się nawiązaniem współpracy na linii student – uczelnia – przemysł oraz wymianą doświadczeń pomiędzy szkołami/ uczelniami a przemysłem. Zadaniem komisji będzie zaproponowanie nowatorskich rozwiązań, które zapewnią zwiększenie doświadczenia praktycznego absolwentów uczelni (szkół średnich technicznych).
Jarosław Konieczny
Katedra Transportu Kolejowego
Wydział Transportu Politechnika Śląska