Ryzyko
PKP Cargo zaliczył wzrosty w grupie kruszyw i intermodalu. Spadki natomiast w grupie paliw stałych. W spółce zaznacza się, że wpływ na wyniki miał przede wszystkim utrzymujący się trend spadkowy wydobycia węgla kamiennego (w 2018 r. spadek o średnio -18,0% rok do roku do poziomu 4,5 mln ton), zmniejszenie wydobycia węgla brunatnego o -0,4% r/r do poziomu 39,2 mln ton, dynamiczny wzrost produkcji sektora hutniczego – w 2018 r. wolumen wytworzonej stali surowej zwiększył się o 9,1% r/r do poziomu 5,0 mln ton z 4,6 mln ton w 2017 r., oraz bardzo wysoka dynamika produkcji budowlano-montażowej, która w 2018 r. wzrosła o 8,4% r/r.
W Grupie za najistotniejsze czynniki ryzyka na najbliższe lata uznano:
- systematyczny spadek udziału węgla kamiennego w polskim miksie energetycznym
- wzrost znaczenia OZE w produkcji energii elektrycznej
- wynik trwających procesów restrukturyzacyjnych w zakresie polskiego i czeskiego górnictwa węgla kamiennego
- utrzymujący się bardzo wysoki popyt na przewozy kruszyw i materiałów budowlanych na fronty budowlane prowadzonych inwestycji infrastrukturalnych
- niepewność związaną z realnym wzrostem cen energii (dla branży hutniczej, chemicznej i samej kolei)
- oczekiwane spowolnienie gospodarcze w Polsce i zagranicą
Grupa narażona jest także na ryzyko zmienności przepływów pieniężnych z tytułu stopy procentowej wynikające z kredytów bankowych, umów leasingowych opartych o zmienne stopy procentowe. Odsetki od umów leasingowych naliczane były według stóp referencyjnych powiększonych o marżę finansującego.
Ponadto Grupa narażona jest na ryzyka rynkowe związane z kursami walutowymi oraz stopami procentowymi. Celem procesu zarządzania ryzykiem rynkowym jest ograniczenie niepożądanych wpływów zmian czynników ryzyka rynkowego na przepływy pieniężne oraz wyniki w krótkim i średnim horyzoncie czasowym. Grupa zarządza ryzykami rynkowymi wynikającymi z powyższych czynników w oparciu o wewnętrzne procedury, które określają zasady pomiaru poszczególnych ekspozycji, parametry i horyzont czasowy.
Zatrudnienie
W tym obszarze spółka dalej ma zamiar zwiększać zatrudnienie w najważniejszych zespołach. Obecnie PKP Cargo zatrudnia około 17,3 tys. pracowników z których 96% jest zatrudnionych na umowę o pracę. Od od 1 września 2017 r. i od 1 września 2018 r. w spółce PKP Cargo wdrożono podwyżki. Jednocześnie zatrudnienie wzrosło o 265 osób.
Ochrona środowiska
Z danych udostępnionych w raporcie wynika, że na ochronę środowiska przeznaczono 176 mln złotych. Na ochronę powietrza wydano na przykład 1,494 mln złotych w 2018 roku, a na ochronę wód 937 tys. złotych. Z bardziej kosztochłonnych inwestycji, w 2018 roku rozpoczęto remont i przebudowę istniejącej sieci odprowadzania ścieków oraz wód deszczowych w punktach utrzymania taboru w Rybniku i Opolu.
RK