Proszę naszym czytelnikom przybliżyć założenia Kolei Plus? Jakie jest główne przesłanie Programu?
Dzięki realizacji Programu Kolej Plus, będącego pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają lub mają ograniczony dostęp do kolei. Głównym jego celem jest uzyskanie/usprawnienie połączenia miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastem wojewódzkim. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Takie inicjatywy sprzyjają utrzymaniu gospodarki na ścieżce rozwoju gospodarczego, poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych. Program służy także promowaniu ekologicznych środków transportu. Kolejowy transport jest najbardziej ekologiczną formą transportu pasażerów w komunikacji zbiorowej.
Program Kolej Plus będzie uzupełnieniem inwestycji z perspektywy UE na lata 2021 – 2027. Proszę nam powiedzieć na jakim etapie są przygotowania do nowej perspektywy finansowej?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odpowiednio przygotowują się do Nowej Perspektywy 2021-2027. Od 2017 roku przygotowane są studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W wyniku tych działań, w roku 2021 Spółka będzie dysponowała dokumentacją projektową i przedprojektową umożliwiającą ogłoszenie przetargów na roboty budowlane o wartości około 36 mld, które będą realizowane w ramach projektów nowej perspektywy 2021-2027. Należy jednak podkreślić, że ostateczna lista projektów dla nowej pespektywy UE będzie uwarunkowana wielkością dostępnego budżetu, wsparciem środków unijnych oraz decyzjami na szczeblu rządowym.
Czego będą dotyczyć planowane inwestycje w przyszłej perspektywie?
Planowane inwestycje w ramach nowej perspektywy finansowej wynikają z założeń wieloletnich ram finansowych wydatków Unii Europejskiej. Aktualnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury przygotowują nowy program wieloletni na lata 2021 – 2027. Podstawowym założeniem tego programu jest kontynuacja kierunku wyznaczonego przez obecny Krajowy Program Kolejowy, zwłaszcza w aspekcie dostosowania infrastruktury do wymagań sieci bazowej towarowej TEN-T, tj. m.in. kursowania pociągów towarowych o długości min. 740 m przy zachowaniu nacisków 221 kN/oś, pełna elektryfikacja poszczególnych linii kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowej TEN-T, dostosowanie infrastruktury do kursowania pociągów towarowych z prędkością 100 km/h, a także wdrożenie systemu ERTMS/ETCS.
Czy oprócz inwestycji w aspekcie dostosowania infrastruktury do wymagań sieci bazowej towarowej TEN-T, uwzględniono także inne projekty?
W ramach nowej pespektywy UE planowane są również projekty mające na celu poprawę przepustowości w aglomeracjach miejskich poprzez rozbudowę wlotów do aglomeracji do 4 torów, co pozwoli na separację ruchu podmiejskiego, dalekobieżnego i towarowego. Planowane są także m.in. inwestycje, których celem jest połączenie głównych ośrodków miejskich i aglomeracyjnych zmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których możliwe będzie dalsze podwyższanie dopuszczalnej prędkości maksymalnej, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdów pomiędzy poszczególnymi miastami. Nie zapominajmy o inwestycjach kolejowych, które będą realizowane na potrzeby budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dotyczy to linii kolejowych, zarządzanych przez PLK, które będą częścią tzw. „szprych CPK”.