…poproszę jeszcze o doprecyzowanie, skąd w takim razie system bierze te wszystkie informacje?
Informacje, które są integrowane w ramach systemu Mastria, mogą pochodzić z różnych źródeł, a są to przede wszystkim wszelkie systemy, które już działają w mieście: kamery, czujniki zliczające pasażerów w komunikacji miejskiej, systemy biletowe, dane o potokach pasażerskich od operatorów telefonii komórkowej, dane GPS o lokalizacji pojazdów komunikacji, taksówek, rowerów miejskich, hulajnóg, dane z systemów zarządzających sygnalizacją świetlną, itp. Im więcej źródeł danych zostanie zintegrowanych w ramach systemu Mastria, tym bardziej wiarygodne i skuteczne będą zaproponowane rozwiązania. Wynika z tego, że system Mastria najlepiej nadaje się do zastosowania w miejscu, gdzie istnieje dużo systemów i danych, na których można pracować i je wykorzystać. Niemniej jednak, nie wyklucza to również miejscowości, w których takich systemów nie ma. Wówczas Mastria może zostać zaprojektowana jednocześnie z takimi systemami zbierania danych i wszystko może zostać wykonane w ramach jednej inwestycji. System jest zatem dostępny dla każdego miasta, które stawia na optymalizację swoich systemów transportowych i optymalizację wydatków na ich funkcjonowanie.
Jak działa to narzędzie w przypadku wystąpienia kongestii transportowej lub pojawienia się potoków pasażerów?
KRZYSZTOF STACHERA: Mastria to system, który umożliwia m.in. planowanie krótkookresowe i szybkie reagowanie na zmieniające się okoliczności. Kluczem do skutecznego rozładowania dużego natężenia ruchu i korków jest znalezienie przyczyny takiego stanu rzeczy, co pozwala na zaproponowanie odpowiednich środków zaradczych. Mogą być to na przykład budowa dodatkowego pasa ruchu, estakady, zakazy wjazdów, inteligenta sygnalizacja świetlna, czy zmodyfikowana częstotliwość kursowania środków transportu miejskiego. Pozostaje tylko pytanie: które rozwiązanie wybrać? Wsparcie przy znalezieniu prawidłowej odpowiedzi daje właśnie Mastria. Jako narzędzie symulacji pokaże, czy dane rozwiązanie spełni pokładane w nim oczekiwania. Należy zauważyć, że ludzie podejmują właściwe decyzje na bazie swojej wiedzy i doświadczenia, a Mastria pomaga te decyzje wesprzeć na solidnym fundamencie, oferując przeanalizowanie dużej ilości danych z systemów miejskich, zarówno przy pomocy analityki matematycznej (wykresy, którymi posługujemy się dziś i statystyki), jak też przy pomocy algorytmów sztucznej inteligencji, pozwalających uchwycić w tych danych nie do końca intuicyjne związki. Finalnie narzędzie to pokaże nam, które z zaproponowanych rozwiązań wpłynie najlepiej na system transportowy, pozwalając osiągnąć najlepszy efekt w stosunku do poniesionych nakładów inwestycyjnych.
…można powiedzieć, że Mastria pozwala przewidzieć przyszłość?
Dzięki integracji szerokich danych historycznych zbieranych przez wiele miesięcy czy lat, system Mastria na podstawie obserwacji trendów zmieniających się potoków pasażerskich spowodowanych np. zmianą urbanistyki miasta, może prognozować, gdzie warto zbudować nową linię tramwajową, czy rozszerzyć ofertę mobilności współdzielonej lub wprowadzić system roweru miejskiego.