Rozwiązanie wchodzi w skład Healthier Mobility – portfolio gotowych do wdrożenia rozwiązań, które chronią zdrowie pasażerów i ograniczają wpływ komunikacji na środowisko. Czym jeszcze Alstom chciałby zainteresować transport tramwajowy?
KRZYSZTOF STACHERA: „Zdrowsza Mobilność” to cała gama rozwiązań obejmująca wiele obszarów. System Mastria pozwala dopasować ofertę transportową do aktualnych i prognozowanych potoków pasażerskich, jest to rozwiązanie w skali makro. Innymi elementami zdrowszej mobilności w skali mikro, czyli na pojeździe, to optymalizacja pracy układów klimatycznych – odpowiednie oprogramowanie i filtrowanie, zabezpieczenie powierzchni powłokami antybakteryjnymi, czy specjalne środki utrzymania czystości o działaniu antybakteryjnym i przeciwwirusowym. Innym rozwiązaniem jest system monitorowania zajętości pojazdu przy użyciu rozwiązania HealthHub™. Informacja ta jest uzyskiwana z czujników z pojazdu i pozwala operatorowi monitorować zajętość pojazdu oraz umożliwia udostępnianie tych informacji przez system informacji pasażerskiej.
HealthHub™ został zaprojektowany przede wszystkim jako platforma do wsparcia utrzymania predykcyjnego dla operatorów taboru. Utrzymanie predykcyjne bazuje na zbieraniu danych o stanie urządzeń – czy to infrastruktury, czy pojazdów, i na tej podstawie pozwala na podejmowanie decyzji odnośnie działań serwisowych. Dane te pochodzą z czujników zainstalowanych na taborze/w infrastrukturze lub mogą pochodzić ze skanerów taboru/infrastruktury – Train Scanner i Track Tracer. Na podstawie danych tworzone są modele pozwalające przewidywać wystąpienie usterek oraz określać stan i stopień zużycia poszczególnych komponentów. Elementy systemu technicznego są zatem stale monitorowane, potencjalne usterki są usuwane przed wystąpieniem awarii, a elementy są wymieniane wówczas, gdy zbliżają się do zakresu swojego poprawnego działania, co pozwala na optymalizację kosztów utrzymania oraz większą niezawodność całego systemu, z korzyścią zarówno dla operatora jak i pasażerów.