Aktualności Wywiady

Interoperacyjność w czasach kryzysu

Ten hybrydowy model pracy, łączący efektywność cyfrowej współpracy z krytycznym znaczeniem bezpośrednich spotkań, pozwala na szybkie reagowanie na bieżące wyzwania, utrzymanie spójności operacyjnej i terminowe wypracowywanie skomplikowanych regulacji prawnych, jednocześnie cementując długoterminowe relacje oparte na zaufaniu.

Konflikt w Ukrainie znacząco zmienił układ logistyczny regionu. Jak OSŻD radzi sobie z utrzymaniem współpracy technicznej pomiędzy kolejami państw, które znajdują się dziś po przeciwnych stronach konfliktu?

W OSŻD, kierując się swoją historyczną misją zapewnienia ciągłości transportu kolejowego, podchodzimy do tej złożonej sytuacji, ściśle oddzielając współpracę operacyjną i handlową od geopolityki. Działania Organizacji koncentrują się na utrzymaniu funkcjonalności sieci i systemu transportu kolejowego, co jest kluczowe dla ochrony lądowych łańcuchów dostaw.

W praktyce, utrzymanie współpracy między kolejami państw znajdujących się po przeciwnych stronach konfliktu jest możliwe dzięki koncentracji na niezbędnych regulacjach operacyjnych, prawnych i handlowych. OSŻD kontynuuje prace nad kluczowymi dla wszystkich członków dokumentami, takimi jak regulaminy wymiany i użytkowania wagonów czy SMGS, które regulują wzajemne relacje i zasady przewozów międzynarodowych. Te systemy prawne i operacyjne są uznawane za neutralne i służą wspólnemu celowi — płynności transportu. Dzięki przeniesieniu znacznej części dyskusji do formatu online, delegaci z państw o odmiennych stanowiskach mogą uczestniczyć w pracach w sposób bardziej zdystansowany i skoncentrowany na merytoryce.

Ta strategia neutralnej dyplomacji pozwala OSŻD działać jako unikalna platforma dialogu, której celem jest utrzymanie funkcjonowania kluczowych dla gospodarki korytarzy transportowych. Organizacja wykorzystuje swój autorytet do ochrony spójności sieci euroazjatyckiej, potwierdzając, iż zagadnienia ekonomiczno-prawne i logistyczne – zwłaszcza w kwestiach prawa przewozowego i operacji transgranicznych – mogą stanowić nadrzędny priorytet, który spaja realizację celów organizacji.

Czy organizacja analizuje alternatywne korytarze transportowe w ramach tzw. Middle Corridor (Chiny–Kazachstan–Morze Kaspijskie–Kaukaz–UE)? Jak OSŻD wspiera ich rozwój w wymiarze normatywnym i operacyjnym?

OSŻD aktywnie analizuje i wspiera alternatywne korytarze transportowe, w tym dynamicznie zyskujący na znaczeniu Korytarz Środkowy (Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy – TMTM), który omija tradycyjne trasy tranzytowe. W obliczu zaburzenia Korytarza Północnego po 2022 roku naszym priorytetem stała się dywersyfikacja ryzyka i wykorzystanie potencjału tej trasy prowadzącej z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Kaukaz do Europy, często z wykorzystaniem Turcji. Między innymi w ramach wspólnego projektu na korytarzu Baku-Tbilisi-Kars OSŻD i TRACECA we współpracy z UIC i OTIF/CIM zorganizowały wspólne seminaria na temat wykorzystania listu przewozowego CIM/SMGS na trasach kolejowych TRACECA. Zostały ukończone prace nad prototypem elektronicznego listu przewozowego CIM/SMGS i przeprowadzono pierwszy wirtualny pilotaż wymiany elektronicznego listu przewozowego pomiędzy przewoźnikami kolejowymi.

Dodaj komentarz