Wywiady

Inwestycje zwiększają atrakcyjność transportu kolejowego

RK: Jak ocenia Pan samą realizację KPK? Czy udało się usprawnić proces inwestycyjny? Czy inwestycje napotykają na jakieś problemy?

AB: Realizacja Krajowego Programu Kolejowego przebiega zgodnie z planem. Proces inwestycyjny został usprawniony poprzez m.in. spłaszczenie tzw. „górki inwestycyjnej”. Przypomnę, że w celu optymalizacji procesu realizacji inwestycji kolejowych powołaliśmy Radę Ekspertów. Efektami prac rady jest zwiększenie płatności za materiały do 90 proc. ich wartości, stosowanie zaliczki do 10 proc. wartości kontraktu, zwiększenie katalogu przesłanek wpływających na zmianę umowy, co wpływa na szybsze podejmowanie decyzji oraz zmniejszenie katalogu kar umownych. Ministerstwo Infrastruktury, jak i PKP PLK na bieżąco reagują na wszystkie zidentyfikowane trudności.

RK: Prezydent podpisał niedawno ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Jakie znacznie ma CPK dla rozwoju polskiej kolei? Jakie będą pierwsze prace w sektorze kolejowym w zakresie CPK?

AB: Realizacja inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada przemodelowanie układu głównych elementów sieci transportowej państwa. Zostanie on oparty o system „piasty i szprych”, którego centralnym punktem jest CPK, wraz z trasami łączącymi go z największymi aglomeracjami kraju. W efekcie stanowił będzie punkt odniesienia do rozwoju pozostałych głównych inwestycji transportowych, w tym również kolejowych.
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko węzeł lotniczy. Bez komponentu drogowego i kolejowego koncepcja CPK nie miałaby sensu. Na węzeł transportowy składać się będzie również multimodalny dworzec kolejowy, zintegrowany z krajowym systemem transportu kolejowego. To właśnie na kolei spoczywał będzie główny ciężar skomunikowania większości największych ośrodków miejskich z CPK w czasie ok. dwóch godzin.
Inwestycjom w infrastrukturę będzie towarzyszył rozwój rodzimego taboru, gwarantującego bezpieczną i komfortową podróż. W tym zakresie realizowany jest program Luxtorpeda 2.0, zapowiedziany w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zapewnia on rozwój technologii i produkcji polskich pojazdów szynowych, w tym zwłaszcza pasażerskich.
Realizacja CPK oznacza zmianę jakościową w funkcjonowaniu system komunikacyjnego w kraju i nadrobienie wielu dziesięcioleci opóźnień w tym zakresie. Można powiedzieć, że transport w Polsce, dosłownie i w przenośni, trafi na nowe tory. W pierwszej kolejności powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą a Łodzią.

RK: Jak – w kontekście CPK – wygląda plan budowy w Polsce kolei dużych prędkości?

AB: Decyzja o budowie kolei dużych prędkości wymaga uwzględnienia całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju, tj. zapewnienia zrównoważonego i synergicznego rozwoju wszystkich gałęzi transportu, ze szczególnym naciskiem na ich intermodalność. InwestycjaKDP nie może wynikać wyłącznie z chęci zaspokojenia ambicji technologicznych. Musi mieć uzasadnienie w wielu wymiarach: ekonomicznym, społecznym, a nawet środowiskowym. Tego rodzaju rozumienie tematu stało się podstawą zapisów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Rysuje ona konkretną perspektywę podjęcia tego zadania: do 2020 r. sporządzona zostanie analiza możliwości realizacji kolei dużych prędkości oraz podjęta decyzja o jej ewentualnej budowie w latach 2020–2030.
Projekt budowy KDP musi uwzględniać obsługę projektowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kwestia dobrego powiązania CPK z innymi środkami transportu wydaje się kluczowa w kontekście potencjalnego sukcesu tej inwestycji. CPK musi stanowić integralną część systemu transportowego kraju. W celu zwiększenia dostępności portu lotniczego i umożliwienia dużej liczbie pasażerów korzystania z usług lotniska, kluczowe znaczenie ma prawidłowe wkomponowanie CPK w system transportowy i właściwe zorganizowanie transportu naziemnego. Dobre połączenie portu lotniczego z systemem sieci kolejowej przyczyni się do wykorzystania jego potencjału, a tym samym generowania dodatkowych korzyści dla gospodarki. Niemniej jednak, realizacja budowy CPK będzie musiała prowadzić do kompleksowej przebudowy systemu krajowego transportu pasażerskiego, zintegrowanego z systemem transportu międzynarodowego.

Dodaj komentarz