Wywiady

Inwestycje zwiększają atrakcyjność transportu kolejowego

RK: Ważnym tematem na kolei jest także zapowiedziany holding PKP. W kwietniu PKP informowało o zgodzie zainteresowanych podmiotów. Dlaczego – wg Pana – tego typu konsolidacja rynku kolejowego jest potrzebna? Jak holding miałby działać i jakie byłyby jego zadania?

AB: Idei zbudowania struktury holdingowej przyświeca jeden podstawowy cel, którym jest racjonalizacja i usprawnienie zarządzania grupą spółek kolejowych w zakresie umożliwiającym skuteczną realizację misji i celów stawianych przed poszczególnymi spółkami. Struktura holdingowa, gdzie jeden podmiot pełni rolę koordynującą różne obszary działalności grupy spółek, powinna przyczynić się do poprawy efektywności ich zarządzania i rentowności.

RK: W kontekście holdingu PKP – co ze sprywatyzowaną PKP Energetyka? Czy zostanie odkupiona?

AB: Minister infrastruktury negatywnie odnosi się do dokonanych w 2015 r. przekształceń własnościowych spółki PKP Energetyka, która jest jednym z ważniejszych podmiotów wpływających na funkcjonowanie transportu kolejowego. Dostrzegając szereg zagrożeń dla funkcjonowania transportu kolejowego, które wynikają z prywatyzacji PKP Energetyka, niezwłocznie po objęciu funkcji ministra przez Andrzeja Adamczyka podjęliśmy działania w celu przeanalizowania prawidłowości oraz celowości transakcji sprzedaży akcji tej spółki.
Prywatyzacja spółki PKP Energetyka przeprowadzona została w sposób nieprzemyślany i w moim przekonaniu nie uwzględniała wszelkich zagrożeń. Potwierdzają to wyniki audytu Najwyższej Izby Kontroli, która nie dość, że wskazuje na ryzyka, to formułuje wnioski o przejęcie kontroli nad liniową infrastrukturą energetyczną przez podmiot państwowy, tzn. PKP PLK SA.
Niewątpliwie sfinalizowana przez PKP SA transakcja sprzedaży 100 proc. akcji PKP Energetyka jest przykładem, w jaki sposób nie powinno się przeprowadzać prywatyzacji podmiotów szczególnie ważnych z punktu widzenia funkcjonowania takich rynków, jak rynek transportu kolejowego.
Dalsze postępowanie odnośnie do odwrócenia negatywnych skutków prywatyzacji spółki PKP Energetyka uzależnione będzie m.in. od rozstrzygnięć dokonanych przez niezawisły sąd, przed którym prowadzona jest sprawa z powództwa PKP SA przeciwko nabywcy PKP Energetyka SA o stwierdzenie nieważności umowy prywatyzacyjnej.

RK: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju ogłosiło program Dostępność Plus, który – między innymi – ukierunkowany jest na rozwójinwestycje transportowe. Jakie szanse wg Pana daje ten program polskiej kolei?

AB: Program Dostępność Plus jest doskonałym przykładem synergii działań resortów. W zakresie transportu temat ułatwień dla osób niepełnosprawnych wpisuje się w szerszy kontekst działań służących modernizacji polskich kolei. Dotyczy on zarówno realizowanego programu modernizacji dworców, które nie powinny mieć barier architektonicznych, jak i projektowania oraz konstruowania nowego taboru, dostosowanego dla wszystkich pasażerów, w tym również tych o szczególnych potrzebach. Nawet projekt Wspólny bilet stanowił będzie, zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych, znaczne ułatwienie w organizacji podróży, kończąc z mitręgą kupowania wielu biletów u różnych przewoźników. Projekty dofinansowane ze środków UE, jak i środków krajowych wpisują się w politykę rządu w tym zakresie. Realizowane działania dotyczące przystanków czy przejść pod torami muszą spełniać wymagania osób niepełnosprawnych oraz osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zwracam uwagę, że obowiązek dostosowania infrastruktury do potrzeb tych osób często warunkuje możliwość uzyskania dofinansowania dla projektów przewidzianych do realizacji i wykonywanych przez PKP PLK.

Dodaj komentarz