PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły też specjalne aplikacje na smartfony. Za pomocą jednej z nich można m.in. zgłosić usterkę na przejeździe kolejowo-drogowym. Dajemy wszystkim użytkownikom ruchu możliwość błyskawicznego i wygodnego powiadomienia odpowiednich służb o każdej zauważonej usterce. Aplikacja „Bezpieczny Przejazd” to narzędzie, dzięki któremu mamy realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa własnego i innych. Zawarte są w niej również informacje o zasadach i działaniu Żółtej Naklejki PLK, która w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia działa jak koło ratunkowe.
Czy Żółte Naklejki PLK są rzeczywiście ważnym narzędziem zwiększającym bezpieczeństwo na przejazdach?
Trzeba koniecznie mówić o żółtej naklejce. Pozwala ona na szybką reakcję, szczególnie w sytuacji, gdy na przejeździe znajdzie się unieruchomiony pojazd. To ważny projekt prowadzony w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd”. W 2018 r. kolejarze oznakowali wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe zarządzane przez Spółkę, specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi. Jednocześnie zintegrowano powstałą w ten sposób bazę danych z systemem wykorzystywanym przez operatorów numeru alarmowego 112. Aby proces działał sprawnie, PLK przeszkoliła około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce.
Czy wprowadzony system jest wykorzystywany?
Statystyki pokazują, że osoby korzystające z przejazdów używają żółtych naklejek. W 2020 r. było ponad 5700 reakcji na zdarzenia na przejazdach, dzięki wykorzystaniu numerów telefonów umieszczonych na naklejkach. W 167 przypadkach wstrzymany został ruch pociągów, co m.in. pozwoliło uniknąć niebezpiecznych zdarzeń. W 438 przypadkach wprowadzono ograniczenie prędkości pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów. To ważne narzędzie, dzięki któremu możemy zapobiegać tragediom oraz przyspiesza działanie służb. Pamiętajmy jednak, że najważniejszy jest rozsądek i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.
Kampania „Bezpieczny Przejazd” jest prowadzona już od 16 lat. Czy nadal jest potrzebna?
To jedna z najważniejszych kampanii społecznych w kraju. Przez 16 lat zmieniała się i docierała do kolejnych milionów osób. Apelowaliśmy zaczynając od hasła „Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie!”, „Zatrzymaj się i żyj!, poprzez „Szlaban na ryzyko!”. Teraz mówimy „Posłuchaj głosu rozsądku!”. Kampania ma nowoczesne narzędzia i wykorzystuje różne kanały komunikacji, dostępne także w trudnych czasach pandemii. Edukujemy młodszych i starszych. Setki tysięcy dzieci dowiedziały się, jak właściwie zachowywać się na terenie kolejowym. Realizowane są akcje na przejazdach z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei, szeroko zakrojone kampanie medialne i informacyjne. Jesteśmy obecni zarówno w mediach tradycyjnych, jak i online. Istotne są także szkolenia dla instruktorów nauki jazdy. Jeśli oni będą mieli większą wiedzę, tym lepiej będą przygotowani do jazdy przyszli kierowcy i zachowają zasady bezpieczeństwa przy przekraczaniu przejazdów kolejowo-drogowych.