Ponti Design Studio zaprezentowało autorski projekt autonomicznego, piętrowego tramwaju ISLAND. – Chciałem pokazać przyszłość transportu miejskiego w Hongkongu w zdystansowanym społeczeństwie post-covidowym – mówi włoski projektant Andrea Ponti.
Pandemia koronawirusa zdystansowała społeczeństwo, na zawsze zmieniła także komunikację publiczną. Po 2020 r. coraz częściej w podróż wybieramy się samochodem, rezygnując z tramwaju, autobusu, pociągu czy metra. Ponti Design Studio postanowiło stworzyć projekt pojazdu miejskiego, w którym pasażerowie łatwiej zachowają dystans społeczny i ponownie wybiorą transport zbiorowy. Tak powstała innowacyjna koncepcja tramwaju ISLAND – odpowiadająca potrzebom mieszkańców Hongkongu.
Pojęcie dystansu społecznego, który ogranicza swobodę poruszania się i interakcji ludzi stał się wyzwaniem projektowym i centralnym punktem nowej koncepcji.
Pomysł na zaprojektowanie tramwaju nie jest dziełem przypadku. Tramwaje, które w Hongkongu jeżdżą od 115 lat, są jedną z wizytówek miasta. Nazwa Island nawiązuje do innowacyjnego projektu wnętrza, w którym centralną część zajmują okrągłe ławki. Ułatwiają one zachować dystans społeczny – pasażerowie siedzą bowiem zwróceni na zewnątrz pojazdu.
– Wygląd zewnętrzny inspirowany jest miejskim krajobrazem Hongkongu, który charakteryzuje się rozległymi powierzchniami szkła i zaokrąglonymi budynkami narożnymi – opisuje Andrea Ponti. – Przez zaokrąglone okna i kopulasty dach w ciągu dnia wpada do wnętrza naturalne światło. Duże szyby zapewniają także niesamowite widoki w trakcie podróży nocnej.
Według projektu, tramwaj jest w pełni autonomiczny. Rozwiązanie to pozwala zoptymalizować przestrzeń wewnętrzną. Pojazd posiada również wysuwany pantograf do ładowania na przystankach tramwajowych. Dzięki temu operator może zrezygnować z sieci trakcyjnej w mieście.
– Stylistyka wnętrza kontrastuje z wyglądem zewnętrznym – zaznacza włoski projektant. – Minimalistyczny design, grafitowe czarne ściany, miękkie okrągłe siedzenia, drewniane podłogi oraz wykończenie nadają wnętrzu ciepła i spójności ze środowiskiem. Ciemna paleta kolorów podkreśla zaś piękno miejskiego krajobrazu Hongkongu.
Projektowi piętrowego tramwaju towarzyszy także nowoczesny przystanek o prostej konstrukcji. Otwierane z obu stron drzwi pojazdu umożliwiają sprawniejszy przepływ ludzi, a także szybką wentylację.
Zgodnie z koncepcją płatności za podróż dokonywane są zbliżeniowo przed wejściem do pojazdu – za pośrednictwem systemu kart Octopus.
Tramwaj Island przedstawia szeroką gamę możliwości projektowych – od komfortu pasażerów do wpływu na estetykę krajobrazu miejskiego. Reprezentuje myślenie przyszłościowe – ducha Hongkongu i wprowadza nową koncepcję transportu publicznego w mieście.
– Nie powinniśmy się dzielić i oddalać od siebie – podsumowuje Andrea Ponti. – Zamiast tego powinniśmy spojrzeć na naszą przestrzeń publiczną, przeanalizować jej możliwości i zaprojektować na nowo. Stwórzmy przestrzeń na miarę naszych czasów.