W dniach 19-22 września odbędą się Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, czyli drugie największe wydarzenie branży kolejowej w Europie. Nieodłącznym elementem takich eventów są premiery i prezentacje taboru. Jakie nowości zobaczymy więc w tym roku?
Targi TRAKO organizowane są cyklicznie co dwa lata. Bezapelacyjnie w 2021 roku „taborowe show” skradła Pesa Bydgoszcz, która premierowo pokazała wodorową lokomotywę manewrową. Jest to pierwszy taki pojazd zbudowany w Europie. Podczas tegorocznych targów PESA ponownie pokaże jednostkę SM42-6Dn, jednak w tym roku prawdopodobnie lokomotywa będzie w ruchu. Bydgoski producent planuje wahadłowo kursować na niewielkim odcinku torów wystawowych.
Oprócz tego, Pesa planuje prezentację gdańskiego tramwaju Jazz. W tym roku bardzo mocną premierę przygotował NEWAG. Nowosądecki producent zaprezentuje pierwszego wielosystemowego Griffina dla PKP Intercity, który rozpędzi się do 200 km/h. Jest to jednostka E4MSUa zbudowana w ramach umowy z państwowym przewoźnikiem na dostawę łącznie 15 elektrowozów na systemy 3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC.
Będą to pierwsze elektrowozy polskiej produkcji w barwach PKP Intercity, które rozpędzą się do 200 km/h i będą mogły obsługiwać międzynarodowe połączenia do: Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i Węgier. Przypomnijmy, że podstawowe zamówienie obejmowało dostawę 10 lokomotyw, ale PKP Intercity jeszcze przed odbiorem pierwszego elektrowozu, zdecydowało się skorzystać z prawa opcji i domówić w czerwcu 5 kolejnych pojazdów.
Pozostając przy wielosystemowych lokomotywach, również i Siemens Mobility zaprezentuje swój flagowy produkt. Podczas drugiego dnia wydarzenia zostanie pokazany Vectron MS dla CARGOUNIT. Podobna prezentacja wielosystemowego elektrowozu Siemensa miała miejsce dwa lata temu, z tym że wówczas klientem był LOTOS Kolej. Siemens przygotował także prezentację swojego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego przystosowanego do obsługi połączeń regionalnych – Mireo. Stadler natomiast zaprezentuje swój flagowy produkt, czyli Flirta dla klienta z Serbii.
Jest to jeden z 18 czteroczłonowych EZT-ów, który został wyprodukowany w siedleckim zakładzie Stadlera. Producent przygotował także drugą prezentację: zostanie pokazany tramwaj typu Tango NF2 dla Sarajewa. Po 8 latach z wystawą taborową wracają Czesi z firmy CZLoko. Jest to firma, która w ostatnich latach zakontraktowała i zrealizowała dostawy lokomotyw manewrowych EffiShunter 300 dla PKP Intercity. Nota bene to właśnie pojazd z tej serii został zaprezentowany przez firmę podczas TRAKO w 2015 roku. W tym roku CZLoko jednak planuje zaprezentować nieco bardziej zaawansowany technologicznie produkt, a dokładniej lokomotywę DualShunter 2000.
Jest to dwunapędowa lokomotywa przeznaczona do średniociężkiej pracy manewrowej i prowadzenia ruchu. Obsługuje ona system zasilania 3 kV DC oraz jest wyposażona w silnik spalinowy Caterpillar C32 EU stage V o mocy 895 kW, który umożliwia obsługę połączeń liniowych na trasach niezelektryfikowanych. W tym roku nie zabraknie także wystawy taboru wyprodukowanego przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. PKP Intercity w tym roku planuje zaprezentować 5 wagonów. Wszystkie są nowej produkcji, które wyjechały z zakładów poznańskiego producenta.