Tramwaje Wywiady

Jesteśmy gotowi na tramwaje wodorowe [WYWIAD]

Sprawdzane są naciski, ale dzięki temu też go ważymy. Następnie mamy badania hamulca, postojowe i ruchowe. W postoju sprawdzamy, jaka siła jest potrzebna, żeby pociągnąć zahamowany tramwaj. Wtedy montujemy czujniki, podjeżdża drugi tramwaj, ciągnie ten badany. Dzięki temu określamy sprawność hamulca postojowego w warunkach maksymalnego obciążenia na wymaganym pochyleniu toru. Jeśli chodzi o badania ruchowe, to wszystkie podstawowe i awaryjne tryby hamowania.

Kolejnym testem jest hałas, również na postoju i w ruchu. To są bardzo podstawowe badania, w kolejnictwie wymagania te są bardziej restrykcyjne. Na końcu testujemy elektrykę i kompatybilność elektromagnetyczną, a także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne. ŁukasiewiczPoznański Instytut Technologiczny składa się z sześciu centrów badawczych, które skupiają się na obszarach związanych z logistyką i nowoczesnymi technologiami, transformacją cyfrową, pojazdami szynowymi, obróbką plastyczną oraz technologiami rolniczymi, spożywczymi i drewna. Każde z centrów realizuje prace w ramach poszczególnych interdyscyplinarnych grup badawczych, które odpowiadają na potrzeby rynkowe.

Jednym z priorytetowych działań ŁukasiewiczPIT jest niskoemisyjna gospodarka. Interdyscyplinarne grupy skupiają się na tworzeniu rozwiązań z zakresu biogospodarki, kompozytów, budownictwa modułowego, magazynowania i odnawiania energii, metalurgii proszków oraz rolnictwa, drzewnictwa, meblarstwa i przemysłu spożywczego. Naukowcy z Instytutu pracują także w obszarach związanych z e-administracją, sztuczną inteligencją, internetem rzeczy czy technologiami opartymi na sieciach bezprzewodowych. Instytut stawia również na czystą mobilność, rozwijając technologie logistyczne.

Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny

ŁukasiewiczPoznański Instytut Technologiczny skupia się na rozwijaniu technologii w sektorze kolejowym. Dotyczą one m.in. prac nad zastosowaniem ogniw wodorowych w pojazdach szynowych. Naukowcy pracują również nad rozwiązaniami związanymi z kolejami wysokich prędkości, szczególnie w kontekście rozwoju krajowych projektów infrastrukturalnych, jak np. Centralny Port Komunikacyjny.

– Każde centrum badawcze realizuje szereg innowacyjnych projektów o dużym potencjale rynkowym. Nie tylko przewidujemy i tworzymy te rozwiązania, ale odpowiadamy na bieżące zapotrzebowanie biznesu. Jesteśmy otwarci na współpracę, łącząc wiedzę z praktyką. Wiele z wypracowanych u nas rozwiązań od lat z powodzeniem funkcjonuje na rynku, bo choć instytut został powołany 1 stycznia 2022 roku, to historie centrów badawczych sięgają nawet 75 lat – mówi dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego Arkadiusz Kawa. Naukowcy z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytut Technologicznego zachęcają do współpracy.

 

Więcej informacji i dane kontaktowe można uzyskać na stronie internetowej Instytutu: pit.lukasiewicz.gov.pl

Dodaj komentarz