Francusko-włoska spółka TUNNEL Euralpin Lyon Turyn (Telt) podpisała umowę z konsorcjum, którego liderem jest Vinci Construction Grands Projects na rozpoczęcie prac przygotowawczych nad szybami wentylacyjnymi w Avrieux (Francja) dla transgranicznego tunelu pod Alpami.
270 km superszybkiej kolei ma połączyć Lyon i Turyn, z czego 57,5 km ma przebiegać w bliźniaczym tunelu bazowym między Saint Jean de Maurienne we Francji i Chiomonte we Włoszech. Nowa linia ma zostać otwarta w 2029 r. i skróci podróż z Lyonu do Turynu z 3,5 godz. do 1 godz. 47 min. Koszt całego przedsięwzięcia ma wynieść około 26 mld euro.
Prace konsorcjum, w które poza liderem – VINCI Construction Grands Projets, wchodzą: Dodina Campenona Bernarda, VINCI Construction France, Webuild i Bergteamet, oszacowano na 220 mln euro.
W ich zakres wchodzi budowa czterech pionowych szybów wykopanych u stóp tunelu dostępowego Villarodin-Bourget / Modane. Szyby będą miały głębokość 500 metrów i średnicę 5,2 metra. Zostaną wykonane za pomocą maszyny drążącej tunel typu Raise Boring Machine (pracującej od podstaw przyszłych szybów). Technologia została opracowana przez przemysł wydobywczy do pionowego wykopu tuneli o małej średnicy. Ta technika jest szczególnie wydajna pod względem bezpieczeństwa pracowników i minimalizuje wpływ na terytorium, ponieważ wymaga mniejszego obszaru roboczego nad ziemią. Wydobyte materiały zostaną usunięte z szybu przez istniejący tunel dostępowy. Kontrakt obejmuje również prace budowlane u podnóża tunelu dostępowego niezbędne do prawidłowej eksploatacji szybów.