PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z przedstawicielami samorządu województwa zachodniopomorskiego cztery umowy dot. przebudowy linii kolejowej łączącej Szczecin z Poznaniem. Koszt planowanych działań to ok. 1,4 mld zł.
Przebudowa linii kolejowej E59 Poznań – Szczecin kosztuje ok. 4 mld zł i jest jednym z największych przedsięwzięć PKP PLK S.A z Krajowego Programu Kolejowego. W Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisane zostały dziś trzy umowy na modernizację odcinka Wronki – Słonice oraz umowy na urządzenia i system sterowania.
– Projekt modernizacji linii kolejowej do Warszawy jest realizowany – podkreśla wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc – Dzięki temu czas podróży ze Szczecina do stolicy zostanie istotnie skrócony.
Prace prowadzone na odcinku Słonice-Wronki to kolejny etap modernizacji linii ze Szczecina do Wielkopolski. W poniedziałek podpisana została umowa na odcinki:
oraz na instalację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2022 r.
‒ Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin – Poznań są ważne w skali międzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac, codzienne podróże koleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się także warunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju zachodniopomorskich portów. ‒ powiedział , Arnold Bresch. członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja na trasie Wronki-Słonice obejmie 10 stacji i przystanków. Zgodnie z założeniami, obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. W przejściu podziemnym na stacji Dobiegniew zainstalowana zostanie winda. Perony wyposażone zostaną w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz pochylnie ułatwiające dostęp do peronów.
Na odcinku z Wronek do Słonic zmodernizowanych zostanie 150 km torów i sieci trakcyjnej. PKP PLK wyremontują takżę 29 przejazdów kolejowo-drogowych i uzupełnią je o dodatkowe zabezpieczenia.
Prace remontowe na wspomnianej trasie już trwają. Z każdym miesiącem do użytku oddawane są kolejne obiekty, m.in. dworce i perony.
Zaawansowane prace prowadzone są m.in. między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Na odcinkach objętych pracami utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Takie rozwiązanie uwzględnione jest już w rozkładzie jazdy.
Finalnie pociągi kursujące ze Szczecina do Poznania będą mogły osiągnąć prędkość nawet do 160 km/h. Przejazd skróci się nawet o 50 min.
Nowoczesny system sterowania ruchem wraz z modernizacją przejazdów kolejowo‒drogowych zwiększy bezpieczeństwo, a nowe Lokalne Centra Sterownia w Poznaniu oraz Stargardzie zapewnią sprawny przejazd pociągów na całej trasie.