To plany na przyszłość, aktualnie i w bliższej perspektywie Spółka koncentruje się na optymalizacji procesów wewnętrznych, m.in. obniżeniu technicznych kosztów wytworzenia produktów i wdrożeniu procesu ciągłego doskonalenia produktu.
Jakie inne produkty dla branży kolejowej KZŁ planuje rozwijać w najbliższych latach?
KZŁ uzyskał w ostatnim czasie świadectwo dopuszczenia UTK dla Systemu Monitoringu (Wizyjnego) Obiektów Kolejowych (SMOK) typu A, wcześniej posiadał już dopuszczenie na SMOK typu B. Dynamicznie rozwijamy ten segment produktów, które generują już teraz istotne źródło przychodów dla Spółki. Rozważamy także przygotowanie produktów dedykowanych innym kategoriom przejazdów kolejowo-drogowych. Spółka obecna jest również w segmencie systemów monitoringu wizyjnego (SMW) peronów i dworców. Wspólnie z podwykonawcami rozwijamy kompetencje w zakresie analityki (natężenia ruchu; dźwięku; sytuacji niebezpiecznych; mierzenia temperatury etc.), a w perspektywie jest dostarczenie kompleksowego rozwiązania PSIM dedykowanego branży kolejowej.
W ostatnich miesiącach uzyskaliśmy również certyfikat Instytutu Kolejnictwa dla naszych biletomatów MK 600 (płatność gotówką i kartą płatniczą) i MK 700 (płatność kartą płatniczą). Planujemy wrócić aktywnie na rynek biletomatów montowanych w pojazdach szynowych – liczymy tutaj na współpracę z polskimi producentami. Chcemy również uczestniczyć jako dostawca urządzeń, w procesie uporządkowania i ułatwienia klientom kupowania biletów na dworcach.
Jesteśmy w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia UTK dla naszej cyfrowej wersji SLK (system łączności dyspozytorskiej) zapewniającej łączność pomiędzy dyżurnymi ruchu, a wszystkimi posterunkami dyspozytorskimi. Planujemy więc w najbliższym czasie aktywny powrót na rynek łączności dyspozytorskiej, na którym jeszcze kilka lat temu byliśmy liderem. Niestety Spółka przegapiła wtedy rewolucję technologiczną i oddała konkurencji palmę pierwszeństwa.
W ostatnim czasie dynamicznie rozwija się projekt PKP Mobility – projekt zagospodarowania przestrzeni okołodworcowej – z tego co wiem urządzenia do tego projektu dostarcza właśnie KZŁ?
To prawda. Jesteśmy dostawcą urządzeń takich, jak parkomaty czy stacje ładowania pojazdów elektrycznych ecomoto, z których od paru lat mogą korzystać pasażerowie i klienci PKP. Dostarczyliśmy i obsługujemy parkomaty przed kilkoma dworcami PKP (m.in. Warszawa Centralna, Bydgoszcz Główna, Tarnów), a w planach na ten rok mamy dostawy urządzeń na kolejne lokalizacje. Liczymy, że projekt PKP Mobility będzie rozwijał się dynamicznie i będziemy mogli dalej w nim aktywnie uczestniczyć.
Przyglądamy się również dynamicznie rozwijającemu się rynkowi eCommerce i planujemy aktywnie wejść na ten rynek z naszymi nowymi produktami z segmentu automatów paczkowych. Być może część z nich odpowiadać będzie na specjalne oczekiwania kolejowe.