W tym wypadku omówił on doświadczenia z utrzymania kolejowych obiektów mostowych na terenach górniczych. Szczególna uwagę skupił na obiektach mostowych o schemacie statycznym belki swobodnie podpartej, zaznaczając jednak, że na terenach górniczych występują też inne konstrukcyjnie obiekty mostowe, najczęściej: belki ciągłe, niewielkie łuki ceglane, niewielkie ramy prostokątne. Bętkowski wymienił także typowe uszkodzenia i zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego (np. zerwanie łożyska stałego, zablokowanie łożyska, ścięcie głowicy filara), związane z górniczymi deformacjami terenu. Na koniec wskazał kiedy i jak monitorować pracę łożysk oraz zwrócił uwagę na konieczność powiązania systemów SHM z systemami sterowania ruchem kolejowym. Po Bętkowskim krótkiej prezentacji firm WPPK SP. z o.o. oraz Infrakte Sp. z o.o., dokonali z ramienia tej pierwszej Wojciech Dziadek a Infrakte – Rafał Diadyk. Wpływ eksploatacji na obiekty powierzchniowe omówił zaś mgr Paweł Dec z firmy Meteor Ewa Wieczorek. Zaznaczył on, że każdy obiekt będący pod wpływem eksploatacji górniczej ulega jej wpływom.
Przy czym dodał, że czym większy obiekt (patrz obiekty liniowe takie jak : drogi i autostrady, szlaki kolejowe, rzeki i kanały, linie przesyłowe wn. gazowe, ciepłownicze itp,) tym szybciej te wpływy są zauważalne. Ostatnia prezentacja dnia była zademonstrowaniem możliwości gospodarza spotkania czyli TRADE – PORT Sp. z o.o. Najpierw Sławomir Bijak, Członek Zarządu/Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży, Prezes Zarządu a po nim Mariusz Mikula – Członek Zarządu/Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży, scharakteryzowali profil Spółki oraz ostatnie kontrakty. Podczas uroczystej gali, jak co roku, TRADE – PORT wręczył statuetki „SOLIDNY PARTNER TRADE – PORT”. Podczas tej edycji trafiły one do firm: – Fabryka Elementów Złącznych SA, – Mineral Invest Marcin Tracichleb, – Nasycalnia Podkładów SA w Koźminie Wielkopolskim.
RK