Obserwuję pozytywny trend w tym jak obecnie myślimy o kolei. Odeszliśmy od wycinkowego, bardzo wąskiego postrzegania, analizowania i planowania działań w ramach poszczególnych segmentów branży, bez zwracania uwagi na to jaki to będzie miało to wpływ na całość. Dziś, coraz bliżej nam do podejścia systemowego, spojrzenia na kolej jako całość zakotwiczoną w modelu transportowym kraju. Konferencja „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej” jest doskonałym przykładem jak spójnie i szeroko postrzegamy kolej z jej aspektami pasażerskimi i towarowymi; z wielkimi wizjami – CPK i KDP, ale też działaniami u podstaw – Kolei+, terminale przeładunkowe; z komplementarnością taboru i infrastruktury; z uzupełnianiem się roli społecznej i biznesowej. To daje realne podstawy do dalszego skutecznego przekształcania i dostosowywania kolei do wymogów XXI wieku.
Wojciech Zabłocki, Z-ca Dyrektora Biura Inwestycji Polskie Koleje Państwowe SA, sprecyzował program Inwestycji Dworcowych w tym misję PKP SA (zapewnienie wysokiego standardu usług na dworcach kolejowych), otoczenie prawno- regulacyjne inwestycji czy też standaryzację rozwiązań architektonicznych.
W bloku IV tematyka dotyczyła kwestii terminali przeładunkowych.
Analizą nowych lokalizacji terminali intermodalnych pracujących w układzie sieciowym zajął się – Henryk Zielaskiewicz, Dyrektor Biura Logistyki Polskie Koleje Państwowe SA. Po nim głos zabrał Tomasz Kołaczyk z firmy ELIKO MOŃKA s.j. i omówił ELIKO – produkty do systemów EOR. Natomiast Jacek Rutkowski , Prezes Zarządu PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o. streścił kwestię konsolidacji terminali przeładunkowych Grupy.
Blok V dotyczył zagadnień technologii przyszłości – automatyki, telekomunikacji, informatyki – a rozpoczął go Marek Kałas, Zastępca Dyrektora Biura Energetyki, który analizując działania PKP PLK SA w kierunku rozwoju urządzeń elektroenergetycznych podkreślił, że nowocześniejsza i efektywniejsza infrastruktura nietrakcyjna pozwoliła na zaoszczędzenie ponad 3 000 MWh (3 210,95 MWh) w ubiegłym roku. Dodał również, że ciągły rozwój tego kierunku działania pozwoli na podniesienie efektywności energetycznej Spółki, a PKP Polskie Linie Kolejowe poszukują możliwości przeprowadzenia prac naukowo-badawczych, w obszarze efektywności energetycznej układów zasilania. Wojciech Słomiński, Dyrektor Projektu SKRI, Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym omówił nowoczesne technologie i innowacyjne funkcjonalności w systemach sterowania ruchem kolejowym.
Reprezentujący firmę TELESTE INFORMATION SOLUTIONS Sp. z o.o., Adam Zajkowski , Key Account Manager, scharakteryzował ogólnokrajowy system VMS i PSIM jako propozycję rozwiązań dla grupy PKP. Przedstawił również przykłady rozwiązań stosowanych w USA i Finlandii w oparciu o oprogramowanie Teleste. Tomasz Rólka, Naczelnik Biuro Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej, przedstawił systemy Informacji Pasażerskiej w kontekście wymagań TSI PRM i zaznaczył między innymi, że należy wdrożyć przepisy ruchowe, które zapewnią spójność podstawowych informacji wizualnych i mówionych. Ponadto dodał, że personel podający ogłoszenia musi przestrzegać standardowych procedur, w celu osiągnięcia pełnej spójności informacji podstawowych.
Druga prezentacja firmy SAT – System Sp. z o.o.(Złotego Partnera Konferencji) pozwoliła zapoznać się z rozwiązaniami CASDIP produkcji Sat-System dla PKP SA i PKP PLK SA.
Natomiast Bernadeta Woroch, Dyrektor Projektu Biuro Teleinformatyki PKP PLK, w prezentacji dotyczącej nowoczesnej informacji pasażerskiej pokazała, że kluczowe cechy to:
- rzeczywista, wiarygodna i spójna informacja
- dostępna, czytelna, zlokalizowana w ustandaryzowanych miejscach na dworcu, peronie, stronie www, aplikacji mobilnej
- online, w architekturze wielo-warstwowej
- dostosowana do różnych potrzeb klientów kolei
- wygłaszana, wyświetlana, publikowana w zdefiniowanym i ujednoliconym standardzie
- w wyznaczonych i powszechnie stosowanych miejscach na peronach, dworcach, tunelach, www, aplikacji mobilnej
- spełniająca wymagania WCAG2.0 poziom AiAA, otwarta na potrzeby PRM oraz pokolenia urodzonego przed i po 2000 roku
Leszek Demidowicz, Manager, PLATAN Sp. z o.o. sp.k., streścił rolę jaką odegrał PLATAN we wspieraniu i wdrażaniu CASDIP, w zakresie systemów rozgłoszeniowych (megafonowych). Po nim Andrzej Kodroń, Dyrektor BOMBARDIER TRANSPORTATION (ZWUS) POLSKA Sp. z o.o., zaprezentował koncepcję długoterminowej usługa pogwarancyjna srk. Na koniec konferencji Tomasz Drobysz, Z-ca Dyrektora, Biuro Automatyki i Telekomunikacji, przedstawił nowoczesne technologie i innowacyjne funkcjonalności w systemach sterowania ruchem kolejowym.
Tegoroczna edycja konferencja skupiła się na kilku obszarach tematycznych. Nie wyczerpała jednak zagadnień ponieważ ich zakres, możliwości dialogu i współpracy są bardzo rozległe. W zasadzie wiele z poruszonych kwestii zasługują na to, aby być wiodącym tematem osobnej konferencji.