Konsorcjum 50-50 Colas Rail i Eiffage Énergie Systemés podpisało kontrakt z Société du Grand Paris, na mocy którego dostarczy niezbędny sprzęt trakcyjny dla ekspresowej linii metra. Umowa wyceniona została na 26 milionów euro.
Nowa linia nr 18 będzie funkcjonowała w ramach sieci Grand Paris Express. Pociągi metra będą pokonywały na niej 35 kilometrów, łącząc lotnisko Orly ze stacją Versailles Chantiers.
Założenia kontraktu
Zgodnie z podanymi w kontrakcie wytycznymi konsorcjum zostało zobowiązane do dostarczenia kompletnego systemu trakcyjnego zasilającego pociągi metra na wspomnianej linii. W ramach umowy przedsiębiorstwo przeprowadzi badania wykonawcze, niezbędne do przystosowania osprzętu do wymogów technicznych tego odcinka metra.
Poza nimi oraz dostawą systemu trakcyjnego, konsorcjum przeprowadzi prace wdrożeniowe i zajmie się instalacją wszystkich elementów. Po wykonaniu prac przyłączeniowych będzie też organizować próbne jazdy kontrolne oraz niezbędne procedury rozruchowe wykonanego systemu.
Obie firmy przynależące do konsorcjum zajmą się tym samym takimi kwestiami, jak:
- dostawa urządzeń dystrybucji trakcji,
- przygotowanie piętnastu podstacji rektyfikacyjnych,
- postawienie siedmiu podstacji rozdzielczych,
- budowa dwóch instalacji do sterowania trakcją,
- dostawa i ułożenie 140 kilometrów w ramach okablowania trakcyjnego.
Umowa ma charakter kompleksowy, co oznacza także pełen nadzór nad realizacją poszczególnych, pomniejszych projektów. Konieczne będzie również wdrożenie personelu metra do obsługi urządzeń oraz oprogramowania systemu. Konsorcjum, w razie usterek czy prac serwisowych i konserwacyjnych będzie ponadto dostarczać podzespoły i części zamienne.
Pierwsze działania związane z projektem powinny ruszyć w połowie przyszłego roku i, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do oddania inwestycji dojdzie do roku 2030.
Grand Paris Express
Sieć Grand Paris Express została oficjalnie zaplanowana w 2010 roku, kiedy podjęta została stosowna ustawa rządu powołująca projekt „do życia”. Inwestycja zakłada budowę czterech nowych linii metra w formie obwodnicy, które uzupełnią dotychczasowy system paryskiego metra. Projektowane odcinki połączą centrum stolicy Francji z przedmieściami. Takie działania przyczynią się do poprawy jakości życia osób zamieszkujących najbliższe okolice miasta i ułatwią dojeżdżanie do pracy, szkoły, ośrodków medycznych i kulturalnych w sposób szybki i bezprzesiadkowy.
Rozbudowa obecnej sieci metra to także krok w kierunku ograniczenia ruchu samochodowego, a więc i emisji zanieczyszczeń. Wybierając podziemny pociąg pasażerowie będą mogli dotrzeć do celu wygodnie i bez konieczności martwienia się o znalezienie miejsca postojowego czy zużycie paliwa. Pomysłodawcy projektu wskazują również na możliwe „rozruszanie” lokalnej gospodarki. Budowa czterech linii będzie bowiem wymagała zatrudnienia nawet 115 tysięcy osób (nie tylko na czas budowy, ale też późniejszej obsługi).