Należy wspomnieć, że nasza firma od samego początku w swoich tradycjach była związana z taborem towarowym, gdzie od 1921 roku produkowała wagony towarowe. Były to węglarki kryte oraz wagony do przewozu szyn. Prace nad tematem szeroko rozumianych „przewozów towarowych” obejmują koncepcje m.in. wagonów towarowych „do przewozu materiałów sypkich”. Również w dalszej perspektywie zamierzamy podjąć działania w zakresie wagonów towarowych typu „platforma”. Odnosząc się do projektu wagonów KIRUNA posadowionych na wózkach konstrukcji naszej firmy, gdzie wspólne działania mają stworzyć wagon wyjątkowy należy zwrócić uwagę na istotę zasad konstrukcji, która przekłada się na kluczowe cechy wagonu, tj. prostota rozwiązania, funkcjonalność, minimalna masa przy wymaganej wytrzymałości, optymalny rozkład obciążeń, niskie koszty produkcyjne oraz eksploatacyjne, niezawodność, trwałość. O ile pudło wagonu stanowi rozwiązanie dopracowane
i zoptymalizowane pod kątem przewożonych materiałów o tyle w wózku zauważyliśmy duży potencjał do wykorzystania naszych nowatorskich pomysłów. W projekcie ”KIRUNA” przede wszystkim bazowaliśmy na:
- naszym doświadczeniu w projektowaniu układów biegowych, w tym węzłów szczególnie obciążonych, które przełożyły się na optymalizację konstrukcji. Należy zwrócić uwagę, że zabudowany został hamulec kompaktowy jednostronnego działania, który oprócz zalet cechuje też wprowadzanie znacznych obciążeń w ramę wózka.
- zastosowaniu lekkiego układu hamulcowego, przez co uzyskaliśmy obniżenie masy, jak też zdecydowanie łatwiejszego montażu w odniesieniu do klasycznego układu hamulcowego,
- przygotowaniu ramy pod produkcję wielkoseryjną z wykorzystaniem robotów spawalniczych, w oparciu m.in. o przeprowadzane próby co przekłada się na powtarzalność produkcji, uniknięcie błędu ludzkiego podczas spawania. Dla naszego rozwiązania została wdrożona procedura ochronna.
Odchodząc od tematów taborowych – zainteresowały mnie konkursy – plastyczny, fotograficzny, podróżniczy- które ogłosiliście. Co stoi za takimi pomysłami?
Prowadzone obecnie konkursy są powiązane z zainicjowanymi aktywnościami promocyjnymi naszego właściciela Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Działania te mają za zadanie promocję branży kolejowej, jak również Fabryki H. Cegielski- FPS wśród szerokich grup użytkowników produktów i usług kolejowych.