Kolejnym krokiem w tym segmencie jest wykorzystanie wodoru. Koncepcję rozwiązania wypracowali wspólnie eksperci PKP Energetyka pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska. Zgodnie z nią układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie, a także spalanie zielonego wodoru. Rozwiązania wodorowe będą dodatkowym komponentem w ramach podstacji trakcyjnej w Garbcach, która wraz z istniejącym trakcyjnym magazynem energii i farmą fotowoltaiczną stworzy prawdziwą „podstację przyszłości”. Wytwarzany wodór będzie w 100 proc. zielony. Pozyskamy go w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca.
Barbara Adamska, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii, powiedziała:
– Dzięki wykorzystaniu przez PKP Energetyka magazynów energii podróżowanie bez śladu węglowego staje się teraźniejszością. Już dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna w 30 proc. jeździ na zielonej energii, a do 2028 r. pasażerowie tego przewoźnika będą przemieszczać się całkowicie bez śladu węglowego. To perspektywa nie tylko możliwa, ale konieczna dla wszystkich przedsiębiorców. Chcemy, by ten przykład stanowił impuls do działania dla innych.
Leszek Hołda dodał:
– Magazyny energii podwyższają bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei oraz bilansują moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego. Obiekt w Garbcach redukuje szczytowe obciążenie pobliskiej podstacji trakcyjnej i zasilającej ją sieci dystrybucyjnej, co pozwala na obniżenie zamówionej mocy nawet o 60%. Zastosowanie magazynu umożliwia także redukcję strat przesyłowych, o ok. 63%. To ważne także w kontekście bezpieczeństwa energetycznego i konieczności uniezależnienia się Polski od węgla ze Wschodu, który stanowi dziś 7% miksu energetycznego kraju. Polska kolej do 2030 roku będzie zasilana energią ze słońca i wiatru co znacznie zwiększy bezpieczeństwo krajowej energetyki – dodał Leszek Hołda.