Wywiady

M. Chraniuk: Odpowiadamy na potrzeby podróżnych

Czy macie też w planach podobne inwestycje zgodnie z hasłem, że kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu?

W ramach realizowanego programu inwestycyjnego, do 2023 r. spółka planuje modernizację i przebudowę bocznic kolejowych – dla około 100 inwestycji infrastrukturalnych przewidziano ponad 732 mln zł. Ich celem jest m.in. wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w budowanych obiektach. Przykład już zakończonej inwestycji stanowi zmodernizowana bocznica kolejowa w Kołobrzegu. Warta prawie 9 mln zł inwestycja pozwoliła m.in. na przebudowę sieci trakcyjnej, oświetlenia i instalacji energetycznych. Z kolei na bocznicy Warszawa Grochów powstaje całoroczna myjnia automatyczna. Warta ponad 7,5 mln zł i zaprojektowana z myślą o oszczędnym zużyciu wody i wykorzystaniu obiegu zamkniętego inwestycja pozwoli na krótsze i efektywniejsze mycie taboru.
Ekologiczne rozwiązania można odnaleźć również w pociągach i wagonach PKP Intercity. Zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 wyposażono w silniki spełniające nowe normy emisji spalin, elektryczne zespoły trakcyjne Pendolino, PesaDART i FLIRT3 zbudowano z ekologicznych, podlegających recyclingowi materiałów, a wyposażone w system odzyskiwania energii pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania.

 

Z dużych inwestycji, planujecie przebudowę bocznicy Przemyśl Bakończyce?

Przebudowa bocznicy kolejowej Przemyśl Bakończyce jest jedną z wielu planowanych inwestycji w infrastrukturę. Ta realizacja uwzględnia między innymi przebudowę układu torowego wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, przebudowę instalacji sanitarnych, rozbudowę urządzeń i instalacji elektroenergetycznych (a tym samym rozbudowę sieci trakcyjnej). Ponadto w zakres tego przedsięwzięcia włączono przebudowę budynku administracyjnego dla zaplecza socjalnego i magazynowego, dróg technologicznych, ogrodzenia oraz montaż systemu monitoringu. Powstanie tam również myjnia mechaniczna dla taboru oraz 2 hale przeglądowo-naprawcze z pełnym wyposażeniem, umożliwiające dokonywanie napraw i przeglądów taboru.
W postępowaniu przetargowym w kwietniu br. został wyłoniony wykonawca dokumentacji projektowej – firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. Realizacja robót budowlanych będzie prowadzona w dwóch etapach: pierwszy od 2022 do 2023 roku oraz drugi – w latach 2023-2025.

 

Na koniec pytanie: jakiej pomocy oczekujecie od rządu, samorządów lub też UE w najbliższych miesiącach po pandemii?

Na bieżąco analizujemy zachodzące zmiany i ich wpływ na naszą spółkę. Zachowujemy płynność finansową i prowadzimy działania dostosowane do obecnej sytuacji, zapewniające stabilność spółce, mimo trudnych uwarunkowań rynkowych. Oczywiście, wszystkie inicjatywy wspierające przedsiębiorstwa w czasie pandemii są cenne i odnosimy się do nich pozytywnie.

 

Dodaj komentarz