Unia Europejska od dłuższego czasu promuje kolej jako ekologiczny i ekonomiczny środek transportu. Jak informuje na Twitterze Centralny Port Komunikacyjny, z pieniędzy unijnych przeznaczonych na dofinansowanie kolei skorzysta również Polska. Wszystko dzięki zaakceptowaniu przez UE opracowanego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dla naszego kraju.
Na czym najbardziej zależy UE?
Chociaż KPO dla Polski kładzie ogromny nacisk na transport kolejowy, nie da się ukryć, że nadal ta forma przemieszczania się nie jest specjalnie konkurencyjna dla samochodów czy autobusów.
Władze unijne chcą znacznie poprawić wizerunek polskiej kolei i zachęcić podróżnych do częstszego wybierania pociągów, jako podstawowego środka transportu. Kolej ma również odgrywać coraz większą rolę w przypadku przewozów towarowych.
Krajowy Plan Odbudowy dla Polski zakłada zatem realizację aż 25 różnych projektów inwestycyjnych w obszarze kolejnictwa. Wytypowano 21 odcinków linii kolejowych, które zostaną zmodernizowane w pierwszej kolejności. Prace remontowe obejmą ponad 470 kilometrów torowisk.
Dofinansowanie z Unii Europejskiej ma na ten cel wynieść 2 miliardy i prawie 400 milionów euro łącznie. Z tej kwoty około 100 milionów euro pozwoli na realizację planów wdrażanych przez spółkę odpowiedzialną za Centralny Port Komunikacyjny. A inwestycje te również prezentują się imponująco.
Plany CPK
Plan przyjęty przez Centralny Port Komunikacyjny ma zostać zrealizowany do 2034 roku. Zgodnie z przyjętymi w nim założeniami, w tym czasie powstanie aż 1800 kilometrów nowych tras kolejowych. W ich ramach zostanie wybudowanych 10 tak zwanych „szprych”, czyli linii łączących różne regiony Polski ze stolicą oraz bezpośrednio z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Takie plany inwestycyjne docelowo pozwolą na podróżowanie z różnych miast do Warszawy w zaledwie 2,5 godziny. Może to w dużym stopniu poprawić wizerunek kolei i zachęcić pasażerów do przesiadania się z samochodów właśnie do pociągów.
Pierwsze prace budowlane i modernizacyjne powinny ruszyć już w przyszłym roku. Do 2027 roku, kiedy ma nastąpić otwarcie CPK, gotowych ma być 530 kilometrów nowych linii kolejowych.