Decyzja węglowa to milionowe straty PKP CARGO i pytanie o odpowiedzialność. W prokuraturze toczy się postępowanie karne w tej sprawie. Ówczesny Zarząd PKP CARGO S.A. w roku 2022 zrealizował dwie decyzje Premiera Mateusza Morawieckiego dotyczące transportu węgla z nadbałtyckich portów. Odbyło się to kosztem porzucenia innych, komercyjnych i rentownych zleceń. Konsekwencje finansowe i biznesowe tych decyzji Spółka ponosi do dziś.
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji aktywnie uczestniczy w toczących się intensywnych czynnościach procesowych w postępowaniu prowadzonym przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie w sprawie tzw. decyzji węglowej. Dotyczy ona „podjęcia działań w ramach wykonania decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2022 roku oraz decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2022 roku bez uprzedniego zawarcia porozumienia z Ministrem Aktywów Państwowych oraz wydania uchwały zarządu PKP CARGO S.A., wskutek czego wyrządzono szkodę majątkową wielkiej wartości ww. podmiotowi w postaci utraty przychodów z wykonywanych umów z innymi podmiotami i utraty spodziewanych korzyści, tj. o przestępstwo z art. 296 § 1 i 3 k.k.”
W ramach przedmiotowego postępowania Prokuratura Okręgowa w Warszawie prowadzi zintensyfikowane czynności procesowe. Zostało już przesłuchanych wielu świadków i planowane są kolejne czynności procesowe.
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji zależy na szybkim i wszechstronnym wyjaśnieniu okoliczności tej sprawy. Spółka do dziś dotkliwie odczuwa negatywne skutki tzw. decyzji węglowej Mateusza Morawieckiego z lipca 2022 roku oraz sposobu jej wykonania przez ówczesny zarząd spółki PKP CARGO S.A. Skierował on tabor PKP CARGO do przewozu węgla z nadbałtyckich portów. Odbyło się to kosztem porzucenia innych, komercyjnych i rentownych zleceń. Obecny zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji podejmuje działania mające na celu przywrócenie zaufania kontrahentów do PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.